torsdag 17 december 2009

Jag har faktiskt ont i armen. Den som jag fick svininfluensasprutan i men inte i den andra. Eftersom jag har åldern inne för att få säsongsinfluensasprutan gratis så tog jag den också. Det beror inte bara snålhet att jag aldrig brytt mig om att vaccinera mot influensa förut. Man har ju varit med ett tag så man har ju haft asiaten. En solig dag med takdropp i februari 1958 blev jag plötsligt så sjuk, kunde inte förstå varför jag inte orkade gå ut och åka skidor. Sen låg vi sjuka hela familjen och min gamla mormor, då 82 år, höll på att stryka med. Sen dess har jag klarat mig ganska bra och inte varit speciellt sjuk. Över 65 - då är man tydligen en riskgrupp för allt möjligt men inte för svininfluensan så jag har väntat med att gå till vårdcentralen. Inte enbart av hänsyn till de yngre utan även för att jag avskyr att stå i kö. Så igår, sista dagen för vaccin detta år, så fick det bli av. Öppet 14 - 16. Körde förbi vårdcentralen kvart i två, fullknökat på parkeringen. Eftersom fickparkering inte är mitt bästa ämne så åkte jag hem igen och gjorde ett nytt försök kvart i fyra. Då var det gott om parkeringsplatser och tio pers före mig i kön. Så på lite drygt en halvtimme var det klart. Så välordnat. Nummerlapp, hälsodeklaration, sitt ner, bekanta att prata med, besprutning, vänta tio minuter. Informationen om biverkningar ska läsas efter tre dagar om man hypokondrisk tyckte sköterskan. Det gör lite ont men bara i ena armen.

3 kommentarer:

epsilon sa...

Gode värld - hur ändrar man efter publicering? Ser att jag stavat aldrig med två l. Föskräckligt för en gammal svensklärare.

Maggan sa...

Hallå, du går in på fliken Nytt inlägg och klickar på Redigera inlägg. Klicka i rutan framför det inlägg du vill redigera. Gör ändringen och tryck på Publicera.
Lycka till!

epsilon sa...

Tusen tack Maggan! Förhoppningsvis inga skrivfel i fortsättningen.