torsdag 14 januari 2010

Att satsa på barnen - vad innebär det? Jag följer med intresse Anna Levins köpstoppsblogg i Nerikes Allehanda. Hon är stenhårt konsekvent och köper bara detsom är förbrukning och har klara, sparsamma regler även för det. Hittar man inte sina handskar så får man ta slalomhandskarna till jobbet även om de är rödvita och andas 80-tal. Matlådor, cykla, hemgjorda presenter, alltid tygkassen med till mataffären. På en lön som ligger på medel har hon lyckats spara en massa pengar. Så nu har en intressant debatt brutit ut. Signaturen fd länsbo tycker att hennes tips och exempel är ett hån mot dem som inte kan lägga undan lika mycket. Vi är flera som gjort inlägg om att det är bra tips och att alla kan göra om inte allt så i alla fall något. Men fd länsbo ger sig inte. Eftersom det finns så många som knappt har råd med mat och värme (ungefär så skriver han) så bör barnfamiljerna som har fått skattelättnader satsa på barnen. Jag läser underförstått att det innebär konsumtion.
Och det får mig givetvis att fundera - är det att satsa på barnen? När våra tre barn var små fanns inga köpcentrum. IKEA låg långt bort. Så vad gorde vi på helgerna. Matsäck, ut skogen, skidor, skridskor. Inte alltid så uppskattat av barnen just då men vi ansåg att det var både nyttigt och bra. Nu kan man ju ibland få höra om hur hemskt det var med skinnet på chokladen och det kladdiga färdigskalade apelsinerna. Oftast kommer det upp på skidutflykterna vi gör tillsammans idag. Hur vi hade gjort idag det vet jag ju inte men jag avskyr trängsel och köer, de gör mig så irriterad. Och inte bara mig, även andra vuxna är sura och griniga i köptemplen. Ofta har de häpnadsväckande små barn med sig. Gråtande, svettiga, stökiga småbarn som säkert mått mycket bättre hemma eller ute i skogen. Så vad är att satsa på barnen? Att ge dom tid och upplevelser eller saker. För min del är ju svaret uppenbart.

7 kommentarer:

ensamma mamman sa...

Det är givetvis bra med upplevelser istf köpcentra på helgerna men det är väl inte i motsättning mot att ge ungarna grejer när de behöver? Och jag gissar att det köptes skidor och skridskor?
Och hemgjorda presenter? Tveksamt. Då är det väl bättre att låta bli?

Charles sa...

Tja.. Allting är relativt.
Vi har också i släkten en ensamstående mamma som efter hyran har ca 1 500kr kvar att leva på (Mat till sig och tonåring samt resor till jobbet) och från henne kommer nästan alltid "hemgjort" och alternativet skulle vara ingenting! Hon tvingas också att bo i ett område där, om Du inte tar in cykeln i lägenheten på kvällen, så finns den inte kvar morgonen därefter. För tonåringen så räcker det med att komma till fotbollsträningen med ett par träningsbyxor som det inte står ADIDAS på, för att det skall bli problem. Alternativet blir då att sluta med fotbollen. Det är en grym värld vi lever i!

Pangbruden sa...

Du är klok som en bok! Jag kommer länka till det här inlägget om det är ok! Mina barn har inte heller fått umgås med oss på IKEa när de var yngre..Svampskog, skjutbanor och slalombackar var mer vår melodi. Sen lyxade vi varje sommar med härliga nöjesparker runt om i Europa.

Däremot tycker jag kanske att ge barnen hemmgjorda presenter till jul är att gå lite långt, då kunde det ju varit bättre med kläder för det behöver de ju alltid.

Anonym sa...

Klok som en bok är du E.

Pok

Mallahatarköpcentrumbralla

Lennart sa...

Jag följer också Annas blogg och har även startat ett eget köpstopp. Vilket jag egentligen lever med vanligtvis. Jag är ingen person som springer runt och handlar som en galning då lönen sätts in. Varför skulle jag bara slösa bort alla pengar jag får? Jag ser inte heller någon anledning till att jag måste köpa t ex 5 skjortor varje månad bara för att någon ska kunna anställa en kassörska. Jag har redan kläder, möbler och alla andra prylar jag behöver. Ska jag erkänna blir jag nästan less och deprimerad varje gång jag tvingas kliva in på ett köpcenter. Jag hejar på Anna!

epsilon sa...

Köpstopps-Anna verkar vara en fena på att sy, så hon har nog lyckats med hemgjorda presenter. Vi andra får nog även i fortsättningen avståfrån såna experiment. Vi köpte skidor och skridskor, ofta på bytesdagar.Finns det nu? Och Charles visst har du rätt - allt är relativt. Har man så lite som din släkting då måste man ju verkligen vara en fenomenal köpstoppare.

Pangbruden sa...

Bytardagar finns och är välbesökta.. Brukar vara långa köer. Tur det för skidor och skridskor är inte billigt längre