måndag 29 mars 2010

Ibland glömmer jag att stänga av radion före Ring P1 och sen är jag fast - i förundran över vilka, i mitt tycke, konstiga åsikter och värderingar som florerar. Men mest förvånande är egentligen att en del människor säger sig bli kränkta av att andra framför åsikter som är tvärt emot deras egna. En troende kvinna är kränkt över att någon framfört åsikten att religion är vidskepelse etc. En annan framför åsikten att skolan skulle ge kurser i livsåskådning (ingår i religionsämnet) då skulle brottsligheten minska. Ytterligare en talar om det skadliga i att barn får begränsad tid på dagis, ursäkta förskolan heter det, när de får syskon, deras tillvaro blir ett kaos. Tonen är lugn och trevlig och alla framträder vad jag förstår under sina riktiga namn. Kanske därför det är så civiliserat, för annat är det på nätet där man kan vara hur anonym som helst. Jag tänker inte bara på Bjästa där ju skvallret flödat över alla bräddar utan även i kommentarer till artiklar i våra kvällstidningar. I Bjästa har skolan, kommunen och kyrkan beskyllts ju för att ha svikit de här flickorna och vad man kan förstå så har de ju kunnat göra mycket mer. Men alla vuxna som skvallrat och deltagit i ryktesspridning har ju också ett ansvar. Om fällande domar i både tings- och hovrätt inte räcker vad ska då räcka för att folk ska besinna sig?
Hoppas att skolan lär sig att man ska röra upp himmel och jord när nåt sånt har inträffar och inte tro att man ska vara neutral och att skvallerkäringar av båda könen lära sig hålla tand för tunga.

Inga kommentarer: