tisdag 23 mars 2010

Precis när jag satte in de två sista plåtarna löste jordfelsbrytaren ut och det blev tyst. Ugnen på varmluft, två plåtar med frallor och ingen ström - vad gör man då? Ja inte var det nån idé att ringa maken eftersom han inte var tre minuter bort på det världsledande företaget utan utan på det urflotta slottet i Chantilly utanför Paris. Proppskåp och jordfelsbrytare sitter förstås på den mörkaste väggen i källaren och var f-n finns det en fungerande ficklampa när den bäst behövs? Startade undersökande verksamhet stängde av spisen och alla apparater som var på, drog ur sladden till vattenkokare, espressomaskin, dator och till slut ville jordfelsbrytaren vara med igen. Sen vågade jag sätta på ugnen igen. Den var nere i 100 grader så frallorna blir nog inte så tjusiga som jag tänkt. I en städning i överskåpet hade jag nämligen hittat ett par deciliter rågsikt, en liter grahamsmjöl, lite pumpakärnor och en slatt mörk sirap. Vetemjöl finns ju alltid hemma, jäst och margarin också. 26 dl mjöl och en liter vatten och lite salt blev det fina bullar av, penslade med vatten och strödde på lite flingsalt. Och så går strömmen - inte kul. Nu är de trots allt stekta, som vi värmlänningar säger. De blir nog lite torra.
Men varför löste jordfelsbrytaren ut? Har inte en aning men misstänker spisen som fanns i huset ,-91, när vi flyttade in och den var ju inte ny. Jag vill inte köpa ny spis, jag vill göra om hela köket. Skulle man höra med Simon och Tomas kanske?

2 kommentarer:

ensamma mamman sa...

Men gud! Köp ny spis! Synd på bullarna.

Barbro Li sa...

Visst är det konstigt att saker som jordfelsbrytare ger sig till känna vid just sådana här tillfällen!? Eller är det så att när inte ugnen är full av frallor to be så märker man inte katastrofen dvs jordfelsbrytaren löser ut då. Katastrofen är bara katastrof när konsekvenserna är stora. ... katastrof = med strora konsekvenser. Javisst så var det ju. Se där risken man tar när man bakar.