torsdag 7 mars 2013

Varför går det inte ihop?

 Jag sliter mitt hår, mina gråa testar rådbråkas. Håller på med årsredovisningen för min klient, min lilla tant som jag är god man för. Årsredovisningar ska vara inne hos överförmyndaren 1 mars. Och det skulle ju inte bli nån match.  Bara att lägga ihop alla inkomster med ingående saldo, och sen ska det stämma med utgifter och utgående. Lätt som en plätt trodde jag. Är ju kassör i två föreningar och alltid fått det att stämma särskilt sen jag började göra allt i datorn.
Men här fick jag inte ihop det. Jag räknade och räknade om, gick igenom och kollade vareviga transaktion ett flertal gånger men utgifterna var mycket större än inkomsterna och så pass mycket större att det inte kunde  vara ett vanligt räknefel.
Gav upp och ringde B-M, den vänliga själen som är biträdande överförmyndare och hon utverkade uppskov.
I går satt hon och jag  med alla papper. Till slut gick det upp ett ljus. Det var nåt mysko med med siffrorna från pensionsmyndigheten. Var det ett brutto eller ett netto?
Jo bruttosumma redovisas  men bara det beskattningsbara. Bostadsbidrag beskattas inte och därför finns det ju inte på kontrolluppgiften. Aha, det visste jag inte.
Nu ska den jättetrevliga tjejen som jag pratade med på pensionsmyndigheten skicka mig exakta siffror, dels på pensionen dels på bostadsbidraget.
Då kommer det att gå ihop och mina gråa testar får vara i fred..

2 kommentarer:

Marianne sa...

Det är väldigt lätt att stirra sig blind när det uppstår ett sånt fel, och man inte tänker ett steg längre. Skönt att håret får vara kvar ;)

epsilon sa...

Jag hade nog aldrig hittat det där utan hjälp. Men nu har jag fått rätt siffror för bostadsbidraget så nu är det klart. Äntligen. Men du har så rätt, jag har väldigt lätt för att köra fast i de gamla hjulspåren. Trist men sant.