söndag 26 maj 2013

Tatueringar

Idag på Mors dag, var det många damer/mammor i skiftande åldrar som  fikade  vid Sockenstugan. Där har det fikats i kanske 1000 år. En välplacerad rastplats i kanten av den stora skogen. Hållplats på den medeltida eriksgatan, kloster, gästgiveri, kyrkplats och nu en trevlig servering med badplats vid europavägen.
Som sagt, mammor  i olika åldrar men med ett gemensamt kännetecken - tatueringar. Jag kan inte upphöra att förvånas över att detta blivit en sån innegrej.
Brukar tjata om att alla som tänker låta någon,(som tydligen inte behöver någon som helst utbildning), spruta in giftig färg i kroppen på sig, borde fundera över hur kroppen ser ut på en gammal människa. Då kanske det inte blir något band runt överarmen eller något iögonenfallande på halsen.
Något diskret på axeln eller kanske på ankeln, kan ju döljas om man nu skulle ångra sig.
Jag, som jobbat så många sommarlov på det som förr hette kronikeravdelningen på Filipstads lasarett, kommer att hålla mig borta från kroppsdekorationer även i fortsättningen men ska jag dra några slutsatser från morsdagsfikat så tillför jag en minoritet även i detta ämne.
Jag har ju ingen smartphone heller så jag är nog ganska ute.

1 kommentar:

Lennart sa...

Jag har ingen tatuering, har inte fattat vitsen med det. Mina mobiler, 2 Nokia är båda över 6 år gamla så jag är antagligen helt ute där också. De fungerar att ringa med vilket är det enda jag är intresserad av så jag är helt nöjd med det.