fredag 6 september 2013

Jakten på kardemummaburken

Som jag jagade efter den - kardemummaburken. Tidigare i somras när vi och Barbro Li och hennes make  L var till porslinsmuseet i Godegård  berättade B att hon kastade en uppsättning gamla kryddburkar när hennes mamma gick bort. Behöll bara Kanel och ångrade nu att hon inte också behållit Kardemumma.
B fyller år i augusti så det gav mig ju tid, trodde jag i alla fall.
Så jag gick ut lite löst i början med Linne & Lump i Laxå och Röfors vandrarhem men sen fick jag öka farten.  Biggans loppis i Kårberg och Andersonskans gamla möbler i Askersund, Fyndboa i Kristinehamn, Nässundets kanalbutik  vid stationen efter Inlandsbanan, Kalloppis och Betel i Hällefors. Men ingen kardemummaburk. Födelsedagen närmades sig med stormsteg och med bara ett par dagar till godo så löste det sig.
Min svåger. den ilandstigne sjöfararen, som lusläser allt i Filipstadstidningen, hittade en radannons. Tolv gamla kryddburkar. Adress Filipstad och ett telefonnummer.
Det visade sig sen att damen som ville sälja bor i min barndomsby. Jag minns hennes bortgångne make   hon bor i ett stiligt hus bakom en vacker stenmur.
Kardemummaburken fanns kvar plus de stora för mjöl, salt, havregryn etc  och de små för peppar, ingefära och kanel. Jag köpte förstås rasket.
Burken, kardemummafrön och en pepparkvarn  uppskattades av mottagaren och själv funderar jag på hur jag ska skylta om i köket för jag har ju några burkar kvar

Inga kommentarer: