lördag 14 september 2013

Torka äpplen

"Kontrollera att apparaten är avstängd innan du sätter i kontakten."  Det är så det står i bruksanvisningen till min Fruit and Mushroom Dryer  från OBH Nordica.
Jag har kokat såå mycket äppelmos så nu gör jag ett experiment med torkning äpplen och får rätt många goda råd av bruksanvisningen.
Man ska inte sänka ner apparaten i vatten eller annan vätska, inte låta sladden hänga över bordskanten, inte använda den utomhus och om den används i närheten av barn bör den inte lämnas obevakad. Viktiga råd som man kanske inte skulle komma på av sig själv.
Det jag tycker är bäst ändå är detta:
"Om du förvarar de torkade råvarorna i frysen, se till att använda kärl eller påsar som tål förvaring i frys."
Jaha, men vänta nu - torkas om de ska i frysen?




1 kommentar:

em sa...

Frystorkat.
Som att ha både hängslen och svångrem.
Vilket slöseri på frysutrymme. Det jag torkar håller sig i åratal i sina burkar - jag har inte ens kommit på tanken att stoppa in burkarna i frysen - å andra sidan har jag inte heller kommit på tanken att sänka ned torkapparaten i vatten. Fast någon stömbrytare finns inte på min urgamla apparat - så jag ä' pocka te' å leva farligt.
Margaretha