tisdag 22 oktober 2013

Att köra på fel sida

Tänk att de fortfarande kör på vänster sida, engelsmännen. Antar att de flesta är högerhänta och så ska de sitta och vispa i växellådan med vänster - märkligt tycker jag.
Vi har varit på en tur i det förenade kungariket, med bil från London till Lands End. De är ju många som ska samsas om vägarna men de är vänliga och hänsynsfulla i trafiken och maken och L som körde klarade sig utmärkt. Jag och B behövde, tack och lov, inte köra en meter vilket jag är tacksam över.
Lite regn i Bath, de romerska termerna och Jane Austen.
Strålande vackert med sommarvärme i Covelly, St Ives, Plymouth, Thorquay och Weymouth.
Fruktansvärt blåsigt vid Lands End som också blivit än mer cirkusaktigt än 1969 när jag var där förra gången.
Disigt vid Stone Henge.
Goda fiskrätter  men även fish and chips, rejäla frukostar med hela köret av äggröra, bacon. korvar, bönor och tomater, goda bakverk men lankigt kaffe.
Scones med clotted cream och jordgubbssylt - en höjdare vid Tintagel Castle.
Vi bodde på B&B  för det mesta, inget utom två nätter i London bokat i förväg. I Covelly var det snyggt och stilrent på andra ställen var den där beiga engelska stilen, fönster med enkla rutor, heltäckningsmattor överallt och rätt trista gardiner.
Vackra vyer, vida horisonter, kor och får, smala vägar mellan häckar som i gröna diken.
En härlig resa, precis som det brukar vara med B och L, men ändå skönt att komma hem trots att det låg snö på gräsmattan här i kanten av stora skogen.

2 kommentarer:

Maggan sa...

Välkommen hem igen! Kul att få glimtar av er resa. Så där gillar jag också att resa, bestämma efter hand, ha lite lösa planer.

Snart är det vår tur.

Barbro Li sa...

Det var en härlig resa! Så här efteråt dyker det upp massor med roliga minnen och tankar. Full av nya intryck är jag. Bra reskamrater hade vi! Riktiga kompisar faktiskt.