tisdag 5 november 2013

otur

Vilken otur jag har. Jag ska vara i Göteborg hela veckan och då väljer Älvsnabben (ja jag vet att det gäller en massa skärgårdslinjer) att strejka. Jag vill ju hellre åka båt över älven än ta bussen även om båten tar längre tid.
Jag har inte satt mig in i varför de strejkar, nån orsak har de väl, men jag är lite småsur på dem - jag vill åka båt.
Att vi är här hela vecka beror på att vi är bortbjudna på fredag kväll, till en gammal skolkamrat till maken. Vi umgicks i ungdomen men sen har det bara varit julkortskontakt tills nu. Vi  träffades i augusti och det blev som det blir ibland - kontakten fanns där. Att hans fru också är lärare kan kanske förklara en del. Ska bli kul.
Idag har jag lunchat med dottern, Hon är anställd i ett konsultbolag som har lokaler i ett fint gammalt hus på V Hamngatan. Lunchen tog vi på ett ännu flottare ställe - dvs lokalen bar spår av en svunnen storhet, kanske en gång en mäktig bank, Mycket marmor var det i vilket fall med en speciell trappa upp till direktörerna,
På tisdagarna brukar främlingslegionen på makens jobb äta på en restaurang där det är halva priset på varmrätter  just på tisdagskvällar. Men det blev jag lurad på idag, maken ska på ett möte som har med segling att göra. Men mötet ska vara klart i skaplig tid och sen ska vi äta räkor.
I morgon tar jag bussen till Botaniska, på torsdag blir det konstmuseet, fredag kanske Rööska eller bara en långpromenad efter älven.
Broderi, stickning och cirkelbok - nog kan jag sysselsätta mig. Men jag hoppas att strejken tar slut så att jag får åka båt över älven.

2 kommentarer:

Lennart sa...

Själv jobbar jag på N Hamngatan, alldeles vid den stora ingången till Nordstan. Om du går och ställer dig i Brunnsparken och vinkar till ett stort vitt hus så kanske jag ser dig där utanför och vinkar tillbaka?

epsilon sa...

Lennart - då är du verkligen mitt i smeten. Jag väntar nog med att vinka ett tag. Nästa gång jag ska följa med maken är i början av december, kommer nog att undvika Nordstan då.
Då är det nog betydligt trevligare att gå på Konstmuseet eller kanske Botaniska.