söndag 13 april 2014

Hur äggulor uppför sig

Nu har jag vispat ihop min första hollandässås och i går gjorde jag majonnäs för första gången. Det är ju nåt jag kunde lärt mig för så där en femtio år sen men då var jag inte inne på att lära mig laga mat. Alla möjliga andra intressen men ingen huslighet gällde för min del.
Men nu när jag läser Alice B Toklas och har köpt Julia Childs kokbok från bokbörsen så vill jag prova.
Enligt Julia Child så är det enklast att göra såserna i mixer eller med elvisp men hon anser att det är viktigt att man lär sig göra detta för hand. Det ingår i varje kocks allmänbildning att veta hur  äggulor uppför sig under olika förhållanden.
Så jag har vispat och rört och kladdat.
Till majonnäsen använde jag rapsolja som smakade lite väl mycket, ska ta en neutralare nästa gång och kanske inte vara så försiktig med dijonsenapen. Men konsistensen blev bra.
 Inför hollandäsen får man ju samla mod, se till att inget är för varmt eller för kallt och sen får man ju vispa. Och som jag vispade men såsen vägrade tjockna. Men Julia lämnar en inte i sticket. Hon vet var det har gått fel. Man har tillsatt smöret för fort. Vispa ihop lite citron med lite av såsen och fortsätt med en halv matsked i taget tills allt är hopvispat igen. Resultatet ser riktigt bra ut och smakar jättebra.
Så nu känner jag mig lite övermodig och vilken dag som helst ger jag mig nog på Sauce Béarnaise.

Inga kommentarer: