lördag 24 maj 2014

Idag slog syrenerna ut

Idag slog syrenerna ut. Klockan fem i morse var det bara knoppar och vid elvatiden var de utslagna. Sanslöst vad fort det går. Häggmisplarna och det taniga lilla körsbärsträdet har blommat över. Rönnen vid komposten blommar, den andra står nog över i år. Ansades på ett bra och hårdhänt sätt i vintras. Gullvivorna är på väg ut, liljekonvaljerna står på tur.
Och jag väntar på regn. En häftig skur skulle vara bra. Skulle skölja bort allt det gula som ryker från tallarna. Allt blir gult, även inomhus för man måste ju ha öppet på nätterna för värmens skull.
Sover lite dåligt, inte helt återställd efter min lilla operation och smärtlindringen förslår inte riktigt. Var nog i kaxigaste laget när jag tackade nej till starkare tabletter.
- Nu blåser dä sôm te en rängskur som min mamma skulle ha sagt och jag hoppas att det blir en ordentlig skur så det gula sköljs bort. Svalare har det i alla fall blivit.

Inga kommentarer: