lördag 5 juli 2014

De tyska frågorna

Sänder tysk teve Bonde söker fru? Vi funderar på det när vi åker väg 106 mellan Wismar och Schwerin. Vidsträckta vyer med böljande sädesfält och små, eller rätt så stora byar. På Hotel Elefant i Schwerin träffar vi ett svenskt par som cyklat längs Elbe och de sa att i småbyarna där det förr fanns både affärer och krogar är det numera ofta stängt och tillbommat och hus står öde. Så hur går det för bönderna, får de några fruar tro?
I Schwerin demonstrerade 4000 skolelever mot neddragningar för friskolorna. De blåste i visselpipor och tutade i mistlurar utanför regionparlamentet så det hördes ända till slottet som med förgyllda tinnar och torn ligger så välplacerat  på sin lilla ö.
Vi tittade lite översiktligt på slottet och sen åkte vi den nybyggda, biltomma (EU-projekt ) motorvägen tillbaka till Wismar. Wismar är ju ett måste om man samlar på världsarv. Och då kom nästa fråga - får man prata i mobilen om man inte har handsfree? Maken har ju semester men det kan man knappt tro om man lyssnar på alla samtal som bara handlar om strömkällor och simuleringar i mjukvara. Jag förstår ju ingenting men ibland strejkar handsfreen och på motorvägen verkar det vara fri fart. Man blir lite nervös då.
Eftersom vi körde på en  hel del på det som är "nationale werbindungswege" så fick vi rätt som det var stanna vid järnvägsövergångar. Enligt det cyklande paret som även åkt tåg med cyklarna ombord så är det lätt att åka tåg och järnvägsnätet är väl förgrenat. Så då kommer ju nästa undring - är den tyska järnvägen avreglerad? Ingen aning.
Vi har precis kommit hem från vår lilla tripp så jag har inte hunnit googla. Har som vanligt inte hämtat mig heller efter vårt besökt på Scandlines pråm i Puttgarden. Blir lika chockerad varje gång. Det är ju åtskilliga liter både sprit vin och öl som man får ta med för eget bruk men när man ser fullstuvade kärror, nerlastade mindre lastbilar och fullknökade kombibilar så tror man ju faktiskt att det är fråga om att sälja. Vi handlade förstås också men hur lång ska det inte ta att kolka i sig 90 liter vin per person så vi stannade långt under den gränsen. Och snart kanske jag får svar på mina frågor.

2 kommentarer:

Lennart sa...

Jag har åkt tåg många gånger i Tyskland men om järnvägen är avreglerad har jag ingen aning om. Däremot vet jag att det är förbjudet att prata i mobilen utan handsfree när man kör bil. Jag kopplar alltid in min mobil i bilens system när jag kör där, det är så enkelt att prata då. Det är fri fart men inte överallt, 130 är en rekommenderad hastighet. Sen står det skyltat med 100 och 120 på vissa ställen, vid stora korsningar och påfarter. Det har varit prat om att ta bort den fria hastigheten helt men då blev det skriverier i tidningarna.
Jag har sett många överlastade bilar (svenska och danska) vid flera stora butiker där. Frågan är hur bilarna har orkat med vissa laster...

epsilon sa...

Då hade han tur då när han satt och babblade med luren vid örat. Inte många bilar på den fina motorvägen men ibland blev vi omblåsta av nån BMW eller stor svart Audi i så där 200km/tim