fredag 1 augusti 2014

Cykelstöld

Nu har jag ingen cykel längre. I natt var nån svinpäls inne på tomten och snodde den. Den stod där den brukat stå, på plattgången nedanför det öppna sovrumsfönstret. Olåst för här har vi ju varit förskonade från långfingrade typer.
Jag vaknade av nåt ljud strax före klockan ett, men vände mig väl bara på andra sidan och somnade om. Tänk om det var då tjuven slog till.
Men i morse klockan sex när jag hämtat tidningen i lådan så såg jag ju plötsligt - den var borta. puts väck.
Femton år gammal av märket Viking, svart och fortfarande i ganska gott skick.
Nu har ett ganska omfattande letande i pärmar efter kvitto och ramnummer ägt rum. Ganska snart hittade jag serviceboken men inget kvitto.
Nån sorts ordning har jag ju på mina papper men systemet är lite svårt att genomskåda. Får nog göra nåt åt det innan minnet grumlas ännu mer.
Till slut i ett sånt där brevställ som man hade på skrivbordet förr, vid skrivbordsunderlägget och bläckhornet, där fanns det. Inbladat bland dödsannonser och foton från dop, gratulationskort och en bouppteckning efter en barnlös faster.
Stöldanmälan på nätet ska bl. a. innehålla  uppskattat värde. För mig ganska värdefull men vad skulle försäkringsbolaget säga. Inköpt i augusti 1999 för 4295 kr.
Ingen idé ens att tänka på att man skulle få ut nåt.
Men jag är dj-vl-gt sur, hoppas att framgaffeln går av eller åtminstone att tjyven kör omkull och skrapar sönder knäna.

2 kommentarer:

Marianne sa...

Fy sjutton så tråkigt. Jag har också råkat ut för det, och fick tillbaka en cykel som knappt hängde ihop. Man skulle vilja göra en voodoodocka och sticka en aldrig så liten knappnål i den. Man kan ju hoppas att tjuven bara transporterat sig från punkt A till B och att du får tillbaka den i oskadat skick. Håller tummarna.

Lennart sa...

Sånt där är så trist. Har blivit av med en cykel själv för många år sen. Parkerade den mitt i stan här en eftermiddag och skulle sen trampa hem efter några timmar. Men när jag kom till cykelstället stod inte min cykel där. Det stod ingen cykel där alls, alla var borta. När jag polisanmälde det hela så fick jag höra att det fanns ligor som åkte runt med en liten buss eller pick-up och slängde upp en massa cyklar snabbt och sen stack. Cykeln jag har nu är nog 12 eller 15 år, minns inte riktigt. Den fungerar men behöver servas. Fast jag orkar inte ta tag i det och det är dyrare än att köpa ny. Men den är det ingen som stjäl. Har glömt låsa den här utanför några gånger men det är ingen som verkar se det.