fredag 5 december 2014

Avsluta med fyrkant

- Tryck ditt födelsenummer med tio siffror, avsluta med fyrkant. Till den uppmaningen  kommer man ju först om man ringt till sjukvården tillräckligt tidigt på dagen så att det finns telefontider kvar och efter diverse annat tryckande på ett eller två eller tre.  Inte lätt om man är över 90. Så min lilla tant har det inte lätt.
 - Tur att jag har dig brukar hon säga när hon behöver hjälp med sånt som kan tyckas självklart för oss som vant oss vid knapptryckande och syntetiska röster. Jag tycker förstås att det är ett strålande bra system  - att de ringer upp istf att man, som förr, skulle sitta i telefonkö tills humhum avlöste.
Eftersom man numera kan knappa in det nummer som de ska ringa upp så kunde jag ju ringa fem över sju, få en telefontid så nu ska min lilla tant förhoppningsvis fått framföra sitt önskemål. Hoppas bara att hon stod på sig. Att vara påstridig och högljutt kräva ligger ju liksom inte för dem som är födda i början av 1920-talet. Annat ljud i skällan blir det när vi 40-talisters ska in i hemtjänst och äldreboenden.
Mobilt bredband och smarta telefoner på ålderdomshemmet - ett minimikrav.

Inga kommentarer: