torsdag 1 januari 2015

Gott nytt år.

Sagan om det röda äpplet, Findus flyttar ut, Knacka på, Hattstugan och Olles skidfärd - exempel på vad jag läste under gårdagskvällen. Vi var barnvakter, maken och jag, åt lille I snart tre. Sagan om det röda äpplet läste jag säkert fyra gånger i den fromma förhoppningen att den lille gossen skulle somna
men icke. Han var hur pigg som helst, brås på släkten på makens sida, nattugglor hela bunten.
Vid tolvslaget var han fortfarande en pigg liten solstråle som skålade i cocacola med oss.
Jag läser på facebook om gratinerade humrar och ser bilder på allehanda läckra efterrätter och pärlande drycker.
Så var det inte riktigt här. I har varit dålig på att äta ett tag, snorig hostig och febrig. Så här blev det pannkaka med jordgubbar som mellanmål och sen blev det prinskorv och köttbullar. Maken och jag åt ju lite potatis och rödkål till men det slapp I eftersom han inte vill ha. Cocacola för I och lättöl för oss. Inte vad vi brukat dricka på nyår under alla de år vi firade med min syster och svåger.
Vid tolvslaget tyckte vi ändå att vi kunde ta nåt lite festligare. Så vi korkade upp en av miniflaskorna mousserande från pråmen i Puttgarten. Ganska surt men ändå med bubblor.
Men en strålande nyårsafton har vi haft.  Så roligt med denne lille krabat.
Nu ser vi fram mot 2015 och hoppas att det blir ett bra år. Gott nytt år!

2 kommentarer:

Lennart sa...

Nyåret hos mig och min härliga fru var lugnt och stilla. Vi var hemma, 6-åriga dottern sov, 21-åriga tjejen var ute med sina kompisar, de andra barnen var hos släktingar i Uppsala. Min fru och jag tog varsin öl, några glas rött vin och åt lite ost på kex. Det var det hela. Jag hade köpt en liten miniflaska Henkel Trocken men den står kvar i kylskåpet. Både jag och min fru är enkla människor, vi tar det lugnt och gillar enkelt.

epsilon sa...

Henkel Trocken smakar ju bra, Mycket godare än det där sura som jag köpte på Pråmen i Puttgarten.
Slut på pikkoloflaskorna.