torsdag 8 januari 2015

Klantigt

Det svider, speciellt vänster pekfinger. Beror på att jag burit mig klantigt åt.
När Olle, som är nån sorts hyrapotekare, ryckte in på krisapotek i Kumla så var det ju passande att hälsa på eftersom han ändå var i närheten. Han är en nära vän till maken sen ungdomen och den bäste av alla gastar som seglat med oss genom åren. Det var t.ex han som sanerade hela pentryt när Karin, då två år, strött ut hela sockerpåsen när vi var upptagna med att förtöja på ett knepigt ställe i Arkösund.
Nu skulle han komma en stund efter jobbet och jag som tycker att det fortfarande är jul tänkte bjuda på risgrynsgröt och skinksmörgås.
Att låta gröten gå färdigt i ugnen är ju smart, ingen vidbränning. Istället brände jag mig själv.
På med svetshandskarna, ta ut kastrullen, lyfta av locket, av med handskarna, röra om i gröten och sen lyfta kastrullen - ajajaj. Glömde grytlapparna. Det sved som satan, fingertoppen mörkröd och slät, inget fingeravtryck kan tas på den i nuläget.
Nu glider jag i stället runt med nymjölade tofflor. Råkade sikta lite fel med mjölpåsen när jag bakade i morse. Bra glid på köksgolvet också.
Snart får man väl bara gå på löplina som syrran brukar säga.

1 kommentar:

Lennart sa...

Vet inte riktigt vad jag har gjort, eller råkat ut för, det svider under nageln på mitt högra pekfinger. Tror det är en spricka. Jag har ett ärr på mitt högra lillfinger. När jag var 20 öppnade jag en tonfiskburk, råkade trycka in locket av en underlig händelse in i fingret och det skar in sig där. Jag slängde locket på golvet och höll ihop fingret länge, länge. Det blödde något hemskt. tog vanlig tejp och fixerade fingret så jag slapp gå till sjukhuset, jag hatar sjukhus. Dagen efteråt hade det slutat blöda. Skåran syns fortfarande väldigt bra, ett fint rakt snitt. Djefla vassa lock! säger jag bara.