torsdag 29 januari 2015

Ska man ha regnkappa i januari

Som det kan regna, åtminstone i Göteborg. Jag är väl knappast den första att säga det men nu har jag upplevt det vågräta regnet i verkligheten. I måndags morse när vi skulle åka från vår skogskant var det snö och jag funderade på icebugs. Kanske skulle jag också kunna ta min nya blåa vinterkappa, köpte den i höstas och har inte använt den än.
Men så kollade jag yr.no så det blev gudrunparkasen. Som tur var för två timmar senare i göteborg var det som att stå i duschen. Jag hann bli genomblöt på den lilla biten från busshållplatsen till lägenheten.
I tisdags sken solen, det var vindstilla och det kändes som vår i luften. Jag åt lunch med dottern, flanerade lite på stan och shoppade lite småsaker.
Onsdag var det regn igen. Och det blåste som tusan. Maken, som blivit bestulen på sin jacka, slet sig från jobbet i tid för en  rekognoseringstur i sportaffärerna. Han vill gärna ha all info innan han bestämmer sig så det blev ju några affärer. Många jackor, många trevliga och kunniga expediter men ingen jacka. Fast dyblöt hann man ju bli.
Idag hemfärd, regn som gick över i blötsnö redan före Alingsås. Himla tur att vi följde minsta motståndets lag och tog bilen till stationen. Blöt av den korta promenaden från perrongen till bilen.
Vinterkappa behövs inte längre, det är regnkappa som gäller.

Inga kommentarer: