onsdag 15 april 2015

Secondhand

Jag följde med Monica, min broderikompis, till Erikshjälpen i Högsbo där hon är volontär. Det regnade på det där vågräta sättet som bara tycks förekomma i Göteborg så jag var redan blöt om fötterna när vi klev på bussen. Byta buss vid Marklandsgatan och sen en liten promenad i spöregnet.
Jättestor lokal med tusentals prylar, många kunder, ett litet kafe.
Får lite kluvna känslor inför loppisar. Där står allt som vi ratat, tröttnat på, inte duger längre. Hela och rena kläder, dammfria glas och diskade tallrikar men det är nåt beklämmande över dem. Och en del av kunderna är så där lite kantstötta.
Det finns inget jag vill ha, jag bläddrar lite förstrött bland dukar och servetter, letar bland dockor av moulinegarn, kollar oläsliga författare i halvfranska band. Monica håller ordning i avdelningen för damkläder, sorterar efter färg och genre. Men jag vill inte köpa nåt så vi går till den lilla serveringen.
Jag har lite dåligt samvete för att inget liksom duger åt mig så det känns bra att ändå lägga ut lite pengar på kaffe och hallongrotta.
Det är ju så bra att de finns, alla secondhandaffärer. Man återbrukar isf att köpa nytt, de ger jobb eller praktik åt folk som kanske skulle vara arbetslösa annars och alla volontärer  får känna att de gör nytta.
Men det är med delade känslor som jag åker därifrån, byter till rätt buss vid Marklandsgatan och är snart hemma igen.
Ringer till maken - det får bli hämtmat till middag. Jag vill varken gå till Ica eller Port Arthur i dyblöta skor.

Inga kommentarer: