måndag 8 juni 2015

Snabbt avfärdad

På femton röda sekunder blev jag avfärdad av doktorn. Sen jag suttit i väntrummet en bra stund så kom han skenande och ropade ett namn som inte jag lystrar till. Eftersom jag var mol allena i sagda rum så presenterade jag mig.
- Ja just ja, det var ju ögat blev hans kommentar. Mitt högra öga var rött och ögonlocket rött och svullet. Dessutom gjorde det ont.
Sen skenade han iväg med en fart som gjorde det svårt att hänga med. Slet upp en dörr till ett behandlingsrum - upptaget. Tvärvända och iväg åt andra hållet. Där fanns ett ledigt rum, fram med en lampa, lysa i ögonen, säga att det är en vagel.
När jag invänder att det inte känns så så vet ju han förstås mycket bättre.
Antiseptisk salva  i sju dagar. Tack och adjö.
Nu har jag behandlat ögat i sju dagar och något bättre är det nog men inte bra. Är det verkligen en vagel, de brukar ju ge sig efter några dagar. Vet inte vad jag ska tro.
I morgon ska jag kolla blodtrycket, då får man ju träffa en sjuksköterska. Ska fråga då vad hon tror. Litar mer på en erfaren sköterska än en jäktad hyrläkare.
Sen hoppas jag på solsken också för då kan man ju går med solglasögon utan att bli betecknad som märkvärdig.

1 kommentar:

anybody sa...

Åh vad jag känner igen det där! När jag kom haltande med vad som senare visade sig vara en stressfraktur i foten, blev jag också ifrånsprungen av min jäktade AT-läkare som försvann runt ett hörn. Efter några sekunder kom han tillbakajäktande och passerade mig .. som han inte kände igen .. ropade mitt namn bakom min rygg .. tvärvände och försvann bakom samma hörn.

Jag blev också erbjuden antibiotika, men envisades som tur var med att begära en röntgen. En vagel borde vara borta på en vecka, så jag rekommenderar annan .. lite äldre .. läkare om det finns någon att få tag i eller närmaste gördetsjälvbok.

Själv funderar jag på om det inte borde finnas gördetsjälv-kurser och hjälpdigsjälv-kit i allmänvård så att patienterna slipper belasta vården i onödan? ;-)