onsdag 1 juli 2015

Det var då själva den!

Om jordgubbarna kostar tio kronor litern så förstår man ju att de måste rensas på direkten. Och eftersom jag köpte tio liter så tog det ju en stund. Först en dryg liter till efterrätt som marinerades med lime och råsocker och sen resten i fryslådor förutom de 400gram som jag tog till det nya receptet ur Hembakat. (gratis via alla besvarade enkäter i Lantliv).
Jordgubbskaka med kardemumma - visst låter det gott. Rör smör och socker, den uppmaningen kan ju få en tveka men eftersom mandelmjölet med marginal passerat bästföredatum så var det ju bara att köra. Röra, vispa, blanda och in i ugnen. Sätta på det nya tiduret och gå ut i solen. Eftersom uret plingar ganska lågt så tog jag med det ut. Och det var väl där nånstans som det gick snett. Antagligen kom jag åt nån knapp så inte förrän jag kände en svag doft av vidbränt så kollade jag uret som förstås stod blick stilla.
Kakan svartbränd och nu har jag petat bort det värsta av bränt ströbröd och den kolsvarta ytan. Troligen är den förskräckligt torr också. Kanske kan florsocker och färska bär göra den ätlig. Vi får testa till förmiddagskaffet. Men satan så förargligt.

2 kommentarer:

Marianne sa...

Å vad tråkigt sånt är. Jag gjorde ju samma sak med min ugnspannkaka sist när hönsen fick mig att glömma tid och rum, men det var förstås inte lika mycket jobb med den.

epsilon sa...

Det gick faktiskt att äta den även om den inte var så snygg som jag tänkt mig.