torsdag 12 november 2015

Muminmani

Vilken ska jag ta idag tro? Känner jag mig som Muminmamman eller kanske som Lilla My? Jag väljer bland mina muggar.Jag har ju fler att välja på - Snusmumriken, Mårran, Stinky och ett par till. Den enda jag aldrig väljer är förstås Muminpappan, den lämnar jag åt maken.
Att jag trots proppfulla skåp plötsligt har en samling muminmuggar det började med att tantgänget åkte med Kinnekullebanan till Lidköping. Givetvis var det då tvunget att vi gick till det som förut var Rörstrands porslinsfabrik, numera Ittala outlet. Ett rabatterbjudande brände i plånboken  - köp för 500 så får du 100 kr rabatt. Oemotståndligt förstås och inte så svår summa att komma upp i. Det var då Lilla My kom in i min tillvaro. Jag gillar den där rynkan hon har mellan ögonbrynen och så är ju muggen röd. Att det blev en fortsättning beror till en del på att jag då fick ett samlarkort, fem stämplar på kortet ger den sjätte gratis. Så det ramlade på och nu har jag åtta och det får nog vara stopp nu, måste ju kunna stänga skåpdörrarna.
Idag när jag vaknade klockan fem, stel i armen efter influensasprutan, så blev det Mårran. Nu när det snart är dags för förmiddagskaffe så är jag nog i form för mammamuggen. Den gör mig mild i humöret. 

Inga kommentarer: