tisdag 15 december 2015

Jag är så nöjd med Telia

Det har varit fel på vår fasta telefon. Vi märkte det inte själva för det gick att ringa ut, vi fick det påpekat ett par gånger av folk innan vi förstod. Lite underligt var det förstås att ingen ringde men vi var ju i Göteborg i veckan och sen blev det helg. Då ville jag ha besked från sonen om hur de tänker göra till jul och då äntligen förstod vi att det verkligen inte funkade.
Maken sitter med handsfreen i örat på jobbet men nån måste ju vara hemma så när jag kommer hem på eftermiddan så får jag skicka ett sms till Telia och ganska snart ringer en tjej upp.
Jag får byta port i routern, kontrollringning och det funkar. Dvs det funkar i ca 15 sekunder. När hon lagt på luren så är telefonen död och internetet har också lagt av. Testar med det gamla smset men får meddelande tillbaka att  jag kan ringa, (inget nr bifogas) eller gå in på hemsidan (!).
Nåja, mobilkontakt med maken.
"Du placeras i kö, den beräknade väntetiden är 45 minuter du har nr. 34 i kön". Jag lägger på men vid åtta så är det 17 minuter och jag är nr sju.
Jag gruvar mig lite för såna här samtal och det brukar vara  maken som sköter dem. Men den här killen som på vänlig norrländska uppmanar mig att flytta kontakter till olika portar, följa sladdarna i den dammiga härvan bakom soffan, dra ur kontakter och se var router nr två är, stänga av, sätta i och sätta på igen är så himla trevlig. Jag förstår ju precis vad han säger och menar och han förklarar hela tiden vad han gör.
Och sen så är jag plötsligt ute på nätet igen och telefonen fungerar!!
Jag hoppas att han får fina julklappar av tomten och jag är så nöjd med Telia.

Inga kommentarer: