tisdag 12 januari 2016

Julen varar än

Jag sitter här och är snopen, förvånad över att det blev vinter. Trodde inte att det skulle bli nån snö.
Så dumt egentligen, vi bor ju nästan vid Nordpolen.
Några dagar försent kom snön här i våra trakter i södra Närke, fjunigt lätt snö och hela naturen blev så vacker. Alla julgranar, stjärnor och ljusstakar gör sig ju så mycket bättre och nu vill jag inte städa undan julen.
Stjärnorna går på tidur och lyser från tidiga morgonen tills det ljusnar och från skymningen till mitt i natten. Granen från Fagerlid barrar inte än så det vore ju synd kasta den.
Dagarna har redan blivit lite längre och om den lågt stående solen behagar kasta in sina stålar nån gång så syns ju dammet på tomtar och änglar. Så snart blir man väl tvungen att städa undan allt. Just nu skulle egentligen passa bra för jag kan inte göra så mycket annat än att hålla mig hemma.
Jag har nämligen ingen bil, dvs ingen bil som jag vill köra. Makens L200 är för stor tycker jag och min trogna Audi som funkat så bra ända sen 2004 har svikit mig. Låset i förardörren har krånglat ett tag och när t.o.m. maken tycker att det är jobbigt då ska det bli besök på verkstan. Men dit hann vi inte för i går morse när jag skulle skjutsa maken till tåget så startade den inte. Snöglopp, oplogat och inte så gott om tid men grannen som var ute och skottade räddade tågresan.
Gjorde några fruktlösa försök att starta men fick ge upp. Och frågan var ju hur man kommer till verkstan med en bil som inte vill starta.
Fast det ordnar sig förstås eftersom vi har den bästa verkstad man kan tänka sig. Maken i Göteborg ringer verkstan och strax är Kenneth S här och tittar under huven. Och när han försöker så startar givetvis bilskrället.
- Han har nog blivit sur så vi får titta på det här säger Kenneth och frågar om jag har tid att köra den till R&S.
Så nu väntar min fina gamla bil på ett nytt dörrlås och en temperaturgivare, (ingen aning vad den ska ta tempen på) och jag håller tummarna för att vi hittar en ny bil innan det stora raset kommer.
Det är halt, det snöar och det dags att skotta igen  Det skymmer och stjärnorna lyser i fönstren.














Inga kommentarer: