onsdag 2 mars 2016

Host, host

Gode tid så många krämpor man kan samla ihop i gruppen som jag promenerar med tre morgnar i veckan. Högt blodtryck, ont knä, ont i höften, besvärliga fötter, grå starr och operationer och ingrepp både här och där.
Själv har jag precis fått ny blodtrycksmedicin. Har haft en betablockerare i snart tio år men  rätt som det var så förslog den inte längre.
Dygnsmätning som visade på ett alldeles för högt övertryck ledde till snabba ryck med blodprov och nya piller.
Visst , jag begriper att en ny medicin som ska ge resultat måste göra något med kroppen, inte förstod jag hur påverkad jag skulle bli. Jag började precis före sportlovet så det blev inte mycket skidåkning för mig. Yrsel, orolig mage och lite allmän trötthet gör en ju begränsad. Så istället för att gå i motvind  till Samevistet eller kämpa sig upp till Jaktstugan så fick det bli barnvagnspromenader med lilla Alma eller sköna eftermiddagar med ett broderi i stugan. Rätt så skönt faktiskt.
Men det som är riktigt jobbigt är den envisa rethostan, känd och vanlig biverkan för tabletten i fråga. Host, host, host!
Nytt blodprov för att kolla njurfunktion och kalium. Svårstucken som jag är så gav sjuksyster A upp och jag skickades till den erkänt jätteduktiga syster Ch och hon fick ut den skvätt som behövdes.
Men A talade med doktorn om min rethosta så idag har jag hämtat ut nya tabletter.
- De här är ju nåt helt annat sa Maggan på apoteket, vad nu det kan betyda. Än så länge hostar jag som en tok men det blir nog snart bättre.

Inga kommentarer: