måndag 7 november 2016

Va, är glöggen slut?

Har alla börjat dricka glögg för tidigt i år? Svärdottern instagrammade om det förra veckan och idag när jag gått i den isande vinden till Eriksbergs köpcentrum så var det väldigt tomt i glögghyllorna. Årets glögg är gjord på kråkbär, ett bär som man ju passade sig väldigt noga för när man plockade blåbär. Provade en slurk igår när vi var i Linköping hos avkomman. Lite sträv sådär som moderbären är men också lite tunn - som saft med sprit i. Men i Eriksberg var den slut, hade nog tagit den ändå för flaskan är så snygg, så istället tog jag Vinfabrikens äppelglögg. Efter promenaden hem över den vindpinade viadukten så tyckte jag var värd en liten slurk tillsammans med Annas pepparkakor från Ica, Den har vacker färg och är lagom fyllig och söt.
Att man längtar efter glögg beror väl på snön. Här på Hisingen är det ju inte snöhinder direkt men över västgötaslätten var det rätt mycket på sina håll kring Skövde och Falköping.
Och det har ju varnats för snökaos. Alltså det kommer ju snö nästan varenda vinter så det kan ju inte va nån överraskning. Ovanligt tididgt i år förstås.
Skulle vi våga oss in i Östergötlands län igår? Där var det klass2varning. Maken som aldrig tycker att något väglag är besvärligt fick sin vilja igenom och vi åkte från vår snöfria skogskant.
- Jag kör tills det börjar snöa sa jag och vi såg knappt en flinga på hela resan. Längre söderut i länet var det förstås besvärligt med både blötsnö och blåst  men nog ropar SMHI att vargen kommer lite väl ofta.
Och i morse åkte vi med stackars utskällda SJ. Vi åker tvåvånings regionaltåg som har den goda smaken att stanna vid vår avlövade järnvägsknut. De går norra vägen från huvudstaden så  att vi idag var en kvart sena berodde på ett växelfel in till Göteborg. Snabbtågen som går södra vägen har det förstås besvärligt när bara ett spår är öppet.
Bilar halkar in i varann, lastbilar tippar i diket och tåg ställs in - inte kul för de drabbade men jag kan sitta i mitt soffhörn och lukta på den goda äppelglöggen. Nu har det börjat snöa här också så man kanske ska ta sig ytterligare ett lite smakprov.

Inga kommentarer: