tisdag 12 september 2017

Ont i foten

Jag har ont i foten eller rättare sagt fotleden. Det är troligen de där skruvarna vid fotleden som börjat röra på sig. 2011 halkade jag så förargligt vid soptunnan och sen dess har jag en platta på utsidan benet med åtta skruvar och två långa skruvar från insidan. Av och till har jag haft besvär men inte som nu för nu har jag jätteont. Mitt i sommaren så fick jag skicka ner maken i förrådet för att leta fram kryckorna, foten var svullen och smärtan svår att uthärda. På vårdcentralen ville man inte veta av mig. Sköterskan tyckte att jag kunde sitta med foten i höjdläge för det är ju vanligt att man svullnar när det är varmt. Konstigt att bara ena foten svullnar i värmen kan man ju tycka.
Hoppade på kryckor ett tag och sen verkade skruvarna lugna sig men nu är det lika illa igen. Jag kan knappt gå.
Ringde vårdcentralen igår, får en telefontid. En vänligare sköterska tycker att jag ska kontakta ortopeden på USÖ som ju skruvade ihop min fotled. Ringer dit, inga telefontider kvar. Idag fick jag en telefontid och för att jag öht ska få komma dit så ska jag skicka in en egenremiss!!
Sen vet man ju inte hur lång tid det tar innan de läst min klagovisa och om och när jag kan få komma in på undersökning.
Om den första sköterskan, i stället för att mästra mig om höjdläge och stödstrumpor, gett mig rådet att skicka en egenremiss så hade kanske sluppit ha så himla ont nu.
Vägarna in i vården verkar ju outgrundliga, ibland är det vårdcentralen som ska remittera ibland gör man det själv. Och hur ska man veta som en normalfrisk människa när inte ens vårdpersonalen tycks veta? Ska det verkligen behöva va så här?

Inga kommentarer: