måndag 25 december 2017

Är allt förinspelat

Är julottan också förinspelad? Tycker att alla ser så pigga ut. Mest verkar det vara tanter i min ålder i bänkarna men inte ens de enstaka yngre av mankön gäspar. Kören ser pigg och fräsch i röda kaftaner med en broderad remsa över axeln och de sjunger så vackert.
Det är första psalmen jag är ute efter, den som hade nr 55 i gamla psalmboken. Vilket nummer den har idag har jag ingen aning om men det är Var hälsad sköna morgonstund  som jag vill höra. Kaffekoppen, ett tänt ljus och julottan då skrev jag brev till min gamla faster och berättade om året. Så var det förr men nu har vi ju sen bra många år inga gamla kvar, det är vi som är äldst och ingen skriver väl brev nu för tiden.
Julafton är också en stillsam historia i huset sen barnbarnen kom. De firar på de respektives sida på julafton så det stora stojet bryter ut på juldagen hos oss. Vi gick en promenad jag och maken, Skogsbolaget har avverkat i skogen bakom oss och det är märkligt vad olikt sig det blir. Spår efter skogsmaskiner, ris, sly. Svårt att hitta stigen men vi hittade iaf bron och kom fram till värmlandsbanan men efter den blev det riktigt svårt för där har men röjt så småbjörk och tall låg härs och tvärs över stigen.Modernt skogsbruk ser väl ut så men jobbigt var det.
De förinspelade julvärdarna vill man ju helst slippa så vi skippade Kalle, åt lutfisk och satsade på Karl-Bertil. och då kunde man ju inte undvika dem. I hur många program ska de tugga på sitt gamla bröd och vara så där tillgjort roliga och ironiskt småblinkande. Men man behöver ju inte titta på just den kanalen. Konsert från Berwaldhallen och eller filmer som man kanske inte sett eller kan se om. Mycket att välja på.
Och idag på juldagen blir det julafton hos oss, ej förinspelat!



Inga kommentarer: