söndag 29 april 2018

Men alltså - den där akademien

Svenska akademien alltså - nog är man häpen och förvånad. Jag har ju alltid trott att de som sitter där på sina stolar är aningen mer bildade än vi andra vanliga människor. Selma Lagerlöf , som jag har höga tankar om, satt ju där och Torgny Lindgren, min kollega på högstadiet i Storfors satt ju på sina stolar och skrev mängder av läsvärda böcker. De andra har man ju inte haft nån uppfattning om men ändå trott att de tjänat sin brödföda på forskning eller författande och att uppdraget i Akademien varit ett hedersuppdrag.
Men där trodde jag tydligen helt fel. Stora förmåner i fråga om bostäder och arvoden och inte heller den personliga resning och bildning som åtminstone jag förväntat mig av dem.
Från att allt som sägs på deras hemliga möten inte kan bli offentligt så brister alla dammluckor, otidigheter och förolämpningar avlöser varandra.
En utredning kommer fram till att det förekommit jäv och andra ekonomiska oegentligheter och man sopar det under mattan. Samma utredning kommer fram till att det förekommit "oönskad intimitet" från en akademien tydligen mycket närstående sk kulturpersonlighet och ett brev som varnar för denne viftas bort som inte så viktigt.
Nu är de bara tio och kan inte fatta några beslut om inval om nu stadgarna ska följas. men det kanske inte är så noga med det, man har brutit mot stadgarna i många år med utbetalningar till den där klubben som vi vanliga inte hört talas om, den som i en fd ständig sekreterares ögon lär vara så omistlig för svenskt kulturliv.
Och vem vill vara med nu? Vem vill sitta där med de där stofilerna som inbillat sig att svensk lag inte gäller dem och visa sån arrogans mot anständigt uppförande och bemötande av medmänniskan. Mer än förvånad hörde jag den tidigare ständige säga att det enda han ångrar är att han inte lyckades avstyra advokatutredningen och att han nog inte kunnat handla på annat sätt än han gjort. Mitt tips är att han inte skulle skrivit att den nu avgångna ständige är den sämsta av alla. De finns ju de som tycker att han kanske ligger bra till i en tävlingen.
Och vem vill ha det där priset? Det är ju många miljoner men om man bedöms som bäst i världen av den där klubben hur ska man då se på sig själv?
Gör om stadgarna, upplös hela akademien, gör det offentligt på vilka grunder man blir invald så det inte bara blir kompisar som väljs in, sätt den åldersgräns som redan Selma Lagerlöf föreslog  och låt inte de invalda inbilla sig att de står utanför lagen. För så här kan det ju inte få fortsätta.

Inga kommentarer: