tisdag 6 november 2018

Men vad håller de på med

Vad håller de på med på Nordea? Jag som är kassör i Vänerkretsen av geografilärarnas förening har iaf problem med dem. Vid årets enda träff, exkursionen till Lugnås och Varnhem, hade vi en mycket kunnig guide som givetvis ville ha betalt. En del av kostnaden tog vi ut från deltagarna men sen skulle vi ta de1000 kr från kontot, en summa som jag lade ut . På kontot skulle det sen vara lite drygt 700 kr kvar.
 Jag gjorde som jag gjort alla år sen 1989 när jag valdes till kassör. In med justerat protokollsutdrag och sen får man pengarna. Det har min personliga bankman fixat.
Med den tilltagande digitaliseringen och nedläggningen av bankkontor så har det ju gått lätt som en plätt. Men inte nu längre. Vi har ju fel typ av konto, inga pengar kan föras över till mig digitalt. Kontot har funnits sen 1941 när föreningen bildades när man hade den lilla gröna bankboken men som tjejen i kundtjänst sa:
- Nordea går mer och mer mot digitalisering.
Sen har vi förstås fel organisationsnummer också och ett nytt skulle vi ju kunna söka hos skatteverket. Det skulle vi givetvis också ha kollat upp. Som kund måste man ju självklart hänga med i svängarna när bankerna organiserar om.
För att få ut de där pengarna kan jag givetvis besöka ett bankkontor (!) Det närmaste för mig ligger i Örebro, fem mil enkel resa.
Det bästa blir att avsluta kontot och förvara pengarna i madrassen. Om jag nu kan förse dem med tillräckligt med vidimerade protokoll, kopierade och vidimerade identitetshandlingar, vidimerad namnteckning och kanske något mer.
Visst är det konstigt att det hänt så mycket mysko med Nordea i Ryssland och Baltikum nu när de är så himla noga.

Inga kommentarer: