onsdag 6 februari 2019

Det snöar, töar, fryser på och sen kommer regnet

Det snöar. töar, fryser på och töar igen. Jag hade tur nu för jag åkte till rikets andra stad tillsammans med B och L och när jag kom hem var blötsnön skottad. I Göteborg var det först snötäckt, mulet och kallt, på söndan kom solen, på måndan kom snön framåt middan för att sen övergå i hällregn.
Vi hade varit på Stadsteatern på lördag och Båtmässan på söndag innan vi tog bussen till Stora Höga på måndag. Där blev vi hämtade av I:s fina väninna,och i Ucklum blev det äggost och annat godis.
Medan vi fikade och pratade kom snön.
Men när vi kommit tillbaka med tåget för att träffa dotra på Brogyllen då spöregnade det. Av min väninna M, med småländskt ursprung, har jag lärt mig en del, bl.a. att det aldrig är långt till Stenpiren och gratisbåten över till Lindholmen.  Så med vatten rinnande in i icebugsen plaskade vi iväg till Ica, köpte räkor och kom hem som dränkta katter. Vi kunde glädja oss åt att vi sparat 28 kr var och på natten när regnet slog mot fönstret kunde vi riktigt uppskatta att vi hade tak över huvet.
 Tisdag, lugn dag vädermässigt, var vi på Göteborgs stadsmuseum och såg den trevliga utställningen om stadens framväxt. Lunch på stan och fika på Ahlströms innan det var dags att sätta sig på tåget igen. Jag åker med SJ, nerresan startade på minuten och var framme två minuter för tidigt, hemresan något fördröjd pga en krånglande dörr, hemma ca tio minuter sena.
En härlig utflykt var det trots vädret och nu är det dags att börja fundera på fjällresan. Jag hittade just inköpslistan från förra året, Vi kan ju köra den rakt av för den var ju helt ok då vad jag kan minnas.
Där hoppas vi ju på snö och vill helst inte ha spöregn.

Inga kommentarer: