tisdag 12 mars 2019

Byta servisen

Byta servisen  - vad gör man då? Ja inte vad jag först tänkte på utan något jag inte hade en aning om. Servisen kallas den vattenledning som går från gatan och in i huset. När chefen för Laxå vatten på ett utmärkt sätt redogjorde för vad de håller på med angående vatten och avlopp så dök begreppet upp. Hade jag ingen aning om men för alla andra som var på det vanliga veckomötet i Rotary var det visst välkänt. Det och mycket annat angående vatten och avlopp fick vi reda på av den kunniga chefen. Sen hon tillträdde för några år sen så har vi fått mycket info om hur vi bör göra med både det ena och det andra, tex en mild uppfostran om vad som ska spolas ner i toan - bara kiss, bajs och toapapper.  Absolut inget annat för då blir det endera stopp i ledningarna eller så dör mikroorganismerna (av snus) som ska bryta ner fosfor och annan gegga.
Rotarymötet ingår i mina numera ruschiga måndagar.
Vaknar ju oftast onödigt tidigt så DN är läst och krysset löst före sju. Tjugo i åtta startar morgonpromenaden och vi travar på i ganska raskt takt så drygt sex km är avverkade vid niotiden.
Sen får jag ta igen mig, duscha och äta frukost och göra nästan ingenting innan det är lunch med Rotary - mat och föredrag som ibland drar över tiden för att det är så intressant. Då kan det bli bråttom till yogan som börjar klockan två. Avslappning, andning och långsamma rörelser utförs efter bästa förmåga. Inte så lätt längre att ta sig upp från golvet men övning borde ju ge färdighet.
Halv fem är jag läxläsningsvolontär. Många vill ju ha hjälp med matte men det håller jag mig undan, svenska och So-ämnen anser jag mig fortfarande behärska. Fast jag förfasar mig över dagens läroböcker. För lite fakta och för mycket åsikter tycker jag. Om man är invandrad från Somalia med bristfällig skolgång behöver man inte första hand lära sig om negativ miljöpåverkan av fiskodling eller gruvdrift utan behöver lära sig hur jorden ser ut och få lite gammaldags namngeografi så man vet var man är. Tycker alltså en gammalmodig stofil.
Att hjälp ungdomar som är vetgiriga är ju en dröm för lärare så det känns bra i sinnet att komma hem ganska trött vid sextiden. Då kanske maken tänt en brasa och det finns kanske nåt att värma i mikron.
Så där kan livet hålla på och byta servis kan man ju också göra om man vill.

1 kommentar:

Maggan sa...

Åh jisses, vilken fullmatad dag! Du hinner då med allt. Att rusa till yogan påminner mig om ett tillfälle då mina systrar och jag anlände lite sent till spahotellet vi skulle bo på. Vi hade anmält oss till ett pass med avslappning och sprang i full galopp till den anvisade salen. Vi kom med bredsladd in genom dörren, gjorde en tvärnit och la oss platt på golvet alla tre. Vi var de enda deltagarna förutom den unga ledarinnan. När vi skrattat färdigt kunde vi koppla av och börja njuta av vår spahelg.