torsdag 4 april 2019

Ullresa

Har alla andra varit på ullresor? Jag som inte vetat att företeelsen finns blev medlockad av några av tanterna i promenadgänget. Ch anmäler oss men bussbolaget, thermotours, behöver inte veta vad vi andra heter och när vi tjugo i åtta samlas vid den anrika järnvägsstationen så är det många andra tanter och två herrar som ska med. Billigt är det, 180 kr för resa och lunch. Jämna pengar ska det va,  chauffören samlar in men inget kvitto.
Vid tio är vi framme vid Nyköpingsbro. Kaffe och macka för 50 kronor och som reklamen för resan säger så tas vi emot av deras konsulent som tar oss med på en demonstration av rena naturprodukter av mycket hög kvalitet.  Hon presenterar ull- och magnetprodukter, nyheter vi inte bör missa, kvalitetsprodukter som är mycket populära och har marknadens bästa priser. Det där med priser har vi förstås ingen chans att kolla för på företagets hemsida lyser alla prisuppgifter med sin frånvaro. Sen besjunger konsulenten ullens och yllets alla goda egenskaper i  många tonarter. Och det finns ju täcken, kuddar, madrasser, plädar och sittdynor. Alla är så bra mot värk och kramper, värmer när det är kallt, hjälper den som svettas och är allmänt bra.. Men det bästa är magneterna i madrasserna för de ska va bra för allting. De hjälper elallergiker att bli lugnare, det lindrar värk lite varstans i kroppen  och hjälper till att hindra den skadliga strålningen från mobilerna. Ganska underhållande är det  och jag är glad över att maken, ingenjören, inte är med för jag kan tänka mig vilka frågor han skulle ha  ställt. Sen blir vi bjudna på lunch och kaffe och då är konsulenten redo för dem som vill shoppa. Billigast att handla  direkt av henne, dyrare om man ringer till kontoret och beställer, procent och rabatt. Och många handlar och jag säger inget för en del kanske tror på det där med magneterna och de kan ju ha en viss effekt om man just har tron, de är ju åtminstone inte farliga. Om det inte vore för att min svägerska har får och jag har skinn från hennes lilla shop så kanske jag frestats av en stolsdyna för fårskinn är ju oslagbart skönt att sitta på.
Antagligen gick dagen ihop för företaget och vi har ju ingen aning om vilka avtal man har med Åby handelsträdgård där vi fick tio procent på det mesta och Gottegrisen inne i Norrköping där vi också fick rabatt på lösgodiset.
En trevlig trädgårdsmästare kommer in i bussen och talar om sina växter och växthuset prunkar av blommande penséer och pelargoner på tillväxt -  klart att horden av tanter handlar.
Gottergrisen säljer förstås godis, glass kaffe och tobak på ett modernt och rörigt sätt. En hel vägg är full med lösgodis av sorten seg råtta, alltså kokt på fläsksvålar. Urk säger jag så där blev det bara lite inköp för min. Sen var bara hemfärden kvar på fina vägar över slätten och sen in skogsbygden. En roande och trevlig dag hade vi men jag bidrog ju helt klart inte till vinsten för företaget  

Inga kommentarer: