onsdag 15 maj 2019

Redan sommarlov

Redan sommarlov på Svt? Är inte det lite tidigt? Gokväll, Vem bor här, Trädgårdstisdag har kört sina sista bidrag för säsongen. Och vad får vi istället - lite skåpmat och reaprodukter från botten av nån låda. Nu är det förstås ishockey med förståsigpåare som tvärsäkert uttalar sig om det mesta med uppsnack inför såna högintressanta matcher som Schweiz - Österrike eller Norge - Italien. Om man nu inte är intresserad av hockey och bara har det en systerson kallar stalinpaketet (kanalerna 1,2, 4)
då har man ju iaf nyheterna, Dem får man ju serverade i både ettan och tvåan av olika redaktioner med sk nyhetsankare men oftast med samma innehåll och samma bilder. Varför man har två olika redaktioner när de numera är intill förblandning lika övergår mitt kanske för klena förstånd.
    Men nu ska jag inte bry mig deras tidiga och låånga lov för jag ska ut och resa. Vi. maken, svägerskan och svågern ska resa i svärmors fotspår till Kinkomaa, en mil från Jyväskylä, där hon var från februari till maj 1940. Vår resa kommer ju inte att avbrytas av bombplan och vi kommer inte att behöva åka tåg på natten förbi stationer med namnen förspikade. Vi kommer att glida fram i svågerns nya laddhybrid och bo på bekväma hotell men vi  kommer ju att få fortsätt att undra över varför vi aldrig pratade med henne om den här tiden. Hur kom det sig att hon och hennes kompis Sigrid gav sig iväg, livsfarligt, kallt, arbetsamt. Vi var ju på ungdomars vis så där odrägligt självupptagna  och nu är det ju sen länge försent att fråga.  Stor okunnighet om vårt nära grannland i öster har vi också insett att vi har men nu vet vi mycket mer. Och jag är troligen familjens expert på Mannerheim för jag har läst vad Dag Sebastian Ahlander, Herman Lindqvist och Henrik Meinander har skrivit om honom. Den läsningen har gett mig en annan bild av nationalhjälten och den som räddade  landet undan jätten Glufsglufs i öster än den jag fick när jag läste historia i Uppsala 1968.
Att bo på hotell, äta på krog, se nya miljöer, museer och kanske få shoppa lite är ju också så uppiggande så man kan fullständigt strunta att de redan tagit ledigt på Svt.

Inga kommentarer: