söndag 15 september 2019

Norwegian ställer in

- Det är lite illavarslande att det gått så bra. Så sa jag när vi hade lämnat hyrbilen vid flygplatsen i Palma de Mallorca. Vi har varit en vecka i Colonia de Sant Pere, en liten by vid Alcudiabukten. Att vi var där beror på att makens gamla klasskamrat Sven, med hustru Eva, har ett hus där som hans föräldrar köpte redan 1970. Så vi flög med Norwegian tillsammans med Josef, en annan av makens ungdomskamrater och Annica hans fru.
Marknaden i Aktà, katedralen i Palma, Alcudia innanför stadsmuren, stränderna vid Son Serra och Canyamel och förstås trevliga middagar på deras luftiga altan. Lite blandat väder, oftast lagom varmt men ett dramatiskt regn- och åskväder fick vi vara med om. En bra vecka alltså.
Och så skulle vi hem. Vi hade beställt en sen hemresa  men den ändrade Norwegian till avgång klockan elva. Alltså tidig avfärd till Palma. Lämna bil, checka in, fika och shoppa lite. Så står det att flyget är försenat. Det regnar, åskan går men Ryan Air,Thomas Cook, Lauda mfl plan lyfter i strid ström.Sms en halvtimme före avgång meddelade att ny info skulle komma. När den infon kom så sa den bara att flyget var inställt.
- Vad gör vi nu då? Till slut gick P och J till Norwegians infodisk i ankomsthallen. J ställer sig i den evighetslånga kön och P får på hörsägen veta att vi ska hämta ut bagaget. Efter lite irrande hittar vi våra väskor utkastade vid ett bagageband och nu är vi alltså utanför säkerhetskontrollen med handbagage. spritflaskor och resväskor. Timmarna segar sig fram, kön rör sig knappt för  en ensam dam i luckan ska tänkas hitta lösningar hundratals resenärer.
Vid femtiden är vi ombokade till Madrid, avgång 22 15. I Madrid ska vi via Norwegians info få hotellrum. Vid elva får vi gå ombord och efter ett tag så förstår vi brottstycken av vad kaptenen med kulsprutefart på bruten engelska informerar - åskan går och vi får invänta klartecken. Tiden går, vi står på plattan, en del otåliga ungdomar diskuterar med personalen och de lämnar helt sonika planet. Vid halv tre är vi i Madrid och vid halv fyra får vi veta att några hotellrum blir det inte, vad vi får är en voucher på 12 euro.(!) Inte roligt det här  och alla vi träffar från planet är ju lika upprörda över bristen på info men planet till Stockholm som ska lyfta 07 15 blir bara en kvart försenat och landar som planerat, väskorna kommer snabbt, bilen till långtidsparkeringen är på plats, bilresan hem går fint och vid 16-tiden är vi hemma efter 40 timmar på på resande fot i samma kläder och skor.
Det är ju inte så speciellt synd om oss, vi kan duscha och lägga oss i våra sängar och hur åskstormarna drar fram och dränker städer och byar i enorma vattenmassor råder ju ingen över. Men det som retar  oss är att Norwegian så fullständigt struntade i oss, att informationen uteblev, att den högra handen inte vet vad den vänstra gör.  Flygresor ter sig inte så lockande just nu men nu vet vi ju att blir det så här så vet vi ju att vi inte ska vänta oss alltför mycket hjälp av flygbolaget.
Så det var illavarslande att det gick så bra att lämna hyrbilen.


1 kommentar:

asasuh sa...

Kom ihåg att kräva den ersättning ni enl IATA har rätt till vid förseningar över 4 (?) tim. Flygbolagen brukar förstås neka och skylla på allsköns omständigheter men vänd er t ex till Flightservice (svenskt) så ser de till att bolaget får betala. Jag bråkade i över 2 år med Iberia och till slut kopplade jag in Flightservice och inom 2 veckor kom pengarna!!