måndag 30 september 2019

Rena rama grekiskan

Kolla vart nätverkssladden går och sen kollar du om digitalboxen är på. Det är de upplysningar jag får av maken när jag sitter i vår göteborgska lägenhet och TV:n inte vill starta. När sonen har varit där och städat bland sladdar och dosor av diverse slag så känner jag inte igen mig. Ändå är det en sladdhärva bakom vår fina gamla tjockteve vilken inte låter sig genomskådas. maken, den grundlige ingenjören, försökte ju hjälpa mig men när sladdhärvorna inte låter sig utredas så hänvisar han till yngste sonen, teknikgeniet. Inget svar så jag trycker lite planlöst på diverse fjärrkontroller fast jag vet att det är no-no.
Men inget händer, teven är stendöd. Drar fram bänken, testar olika sladdar, drar ur och sätter tillbaka.Blir lite sur, har ju inte tänkt att vara solokvist här utan att ha lite sällskap av teven. Jag har ju läst både latin och grekiska men för det här med elektricitet verkar det inte finnas nån plats i min hjärna. Jag vill inte veta hur grejerna fungerar, vill bara att de går igång när jag trycker på knappen.
Sen ringer sonen upp, han kör bil men har handsfree, och då blir det så enkelt.Tålmodigt handleder han mig och kommer fram till att  jag har använt fel fjärrkontroll.  Varför i hela friden ligger de gamla kvar, de fungerar ju inte. Varför har vi fyra när det bara är två som fungerar? Trycka på rätt knapp och allt fungerar. Vad trevligt - synd bara att det är typ samman sk-t på alla kanaler. men ett sällskap är det ju ändå. Men jag får väl vara nöjd  för än så länge vet jag ju vad fjärrkontrollerna ska användas till. Vet ju inte när den dagen randas när allt ter sig som grekiska för en.

Inga kommentarer: