lördag 30 maj 2020

Ett brev

Jag har fått ett brev. Från Mr Justin Higgins.
- Hej kära börjar det och fortsätter
- Jag är advokat från Storbritannien. En kund av mig dog utan en överlevande familjemedlem. Jag vill nominera dig som hans arvtagare eftersom du har samma efternamn. Svara mig så kommer jag att ge dig en detaljerad förklaring.
Han avslutar med vänliga hälsningar och sitt namn. Visst är det snällt att tänka på mig som har samma efternamn som nån i Storbritannien. Kan ju inte vara många där som har både å och ö sina namn där så jag förstår att han hoppas på mig. Gulligt att han kallar mig kära också. Undrar vad han som inte hade en överlevande släkting kan ha lämnat efter sig. Väldigt spännande tycker jag. Fast lite fundersam blir jag ju när jag googlar på adressen och ser att brevet är skickat från Java. Tänk om klienten har bott på andra sidan jorden med ett helt annat alfabet men ändå kan ha samma efternamn som jag.
Jag vill ju egentligen inte göra Mr Higgins besviken när han nu har ansträngt sig men det är kanske lite för äventyrligt ändå för en ur målgruppen lättlurade äldre kvinnor. Men trevligt att få brev.

2 kommentarer:

Maggan sa...

Ja, de är uppfinningsrika, de små liven! För flera år sedan fick jag mail från en advokat i Benin som påstod att jag skulle få ärva en Mikael Swenson som avlidit i en bilolycka och där de inte kunde hitta arvingar. Visserligen är jag gift Swenson och hette något annat som flicka, men han påstod generöst att vi kunde dela på arvet även om jag kanske inte var rätt arvinge. Frestande? Nä!

epsilon sa...

Men allvarligt - vem går på sånt här? Nån stackare lär det väl va eftersom breven fortsätter komma.