fredag 16 oktober 2020

Hur kan fjärrkontrollen bara försvinna

 Hur kan en fjärrkontroll bara försvinna? Upptäckte att den var borta när jag skulle koppla om köksradion till P4extra klockan ett. Den var puts väck. Vem kan vara den skyldige tro. Vi är ju bara två i familjen och jag kunde ju inte tro att jag skulle drullat bort den. På morgnarna lyssnar jag aldrig på radion, läser Dagens Nyheter och dricker kaffe tills det är dags att åka till starten för tantpromenaden. Maken däremot lyssnar ju samtidigt som han läser och äter frukost. Så radion var igång när jag kom hem. Jag brukar vara igång med mitt kokta ägg vid halv tio och då är det ju Ring P1 vilket man ju inte alltid orkar lyssna på. hade jag dragit ner ljudet då? Mindes inte men började leta på diverse omöjliga ställen samtidigt som jag misstänkte maken. Han är ju liite professorsaktig tankspridd.
Efter frukost hade jag varit i äppelmosfabriken och hanterat Cox Pomona, skölja av, ta bort skaftet och den lilla flugan, dela och slänga i kastrull, två kastruller för att vara rationell.  Det går ju rätt fort att koka så det blev lite bråttom att montera kvarnen med passertillsatsen på min eminenta assistent från Ankarsrum. När man bara använder de här grejerna nån gång om året är det alltid ett litet test av intelligens och teknisk förmåga att få med rätt delar. Snabbt upp ur lådan, plocka upp rätt delar, få ihop kvarnen och ner med  de som hör till korstoppningen i lådan, som stod på köksbordet.
När assistenten susar och går så kan jag ju inte höra radion men när jag var klar, diskat och och torkat kladd så fortsatte letandet. Kylskåp, skafferi, soffan, badrummet, kunde maken tagit med den ut i bilen - nej ingenstans. Lyfter på allt, känner i fickor  men till slut så  när maken tittar i lådan med tillbehören så ligger den ju där - otroligt att det skulle vara jag, hade nog trott hela tiden att det var han som lagt den på nåt konstigt ställe. Men det är väl bara att hacka i sig - att minnet glesnar, får väl vara glad över att jag fortfarande vet vad den ska användas till.

Inga kommentarer: