måndag 21 juni 2021

Åska, regn och hagel

Nu är det sommar och temperaturen har varit närmare 30 grader. För mycket tycker jag som helst kryper ner i gillestugans svalka mitt på dagen och inte får så mycket uträttat över huvud taget. Men med ett barnbarn på besök så har man ju fått vara i farten, vattenslang och högtryckstvätt har jobbat när det inte har sorterats stenar eller tittats på småkryp i mikroskop. 
Åskrädd som jag är anar jag mig till oväder långt innan de bryter ut men den här helgen oroade jag mig inte i onödan kan man säga. För det blev ju ett himla dundrande, regnande och haglande. På kanske en halvtimme kom det 20 mm på lördag och lika mycket på söndag. Det forsade över i alla hängrännor, gatan nedanför oss blev en pool och allt möjligt skräp och fnas från tallarna lade sig över altangolv och trappor. Och så blixt och dunder - usch säger jag om det. Maken, sonen på besök och barnbarnet  tyckte nog mest att det var spännande medan jag helst hade velat sitta under bordet.
Nu har jag laddat ner appen My lightning tracker som meddelar om det varit en ett nedslag inom en radie på några mil. Vet ännu inte riktigt om det är bra för mig att se hur det ljungar över Trollåsarna och att vinden ligger på från det hållet och det bara kommer närmare. Idag känns det iaf lugnande att se att närmsta oväder brakar på mellan Lycksele och Umeå. Dit är det mellan 60 och 70 mil  så idag blir det nog en bra sommardag med kring 20 grader. Perfekt för mig.

Inga kommentarer: