söndag 13 november 2011

"Ja tappa speta"

"Men käer du tös, ja tappa speta" - jag tänker på min mormor för jag hittade en påbörjad stickning när jag letade efter gamla gardiner. Min mormor, född 1874, var alltid sysselsatt. Baka, plocka bär, ta upp potatis, göra korv, klippa mattrasor och mot slutet mest sitta i en stol och sticka. Väldigt ofta var det nog sockar hon stickade och när stickan gled ur handen på henne så var det "speta" hon tappade.
Då fick man krypa på golvet och leta och det tänker jag på när jag sitter med den här sockan som jag troligen började på för mer än 20 år sen. Randiga skaft i rött och blått,ett är klart ner till hälen det andra halvfärdigt. Undrar varför jag la in garn och stickor i ett skåp bland gardiner och stuvbitar.
I plastpåsen från Polarn&Pyret ligger också "Sticka till barnen" utgiven av VI föräldrar 1978. Boken ställer frågan: "Varför stickar och virkar man? Jo för att det är så ROLIGT!"
Jag kan ju inte ha tyckt att det var så kul eftersom det blivit liggande. Kanske när vi flyttade till huset där vi fortfarande bor. Innan hade jag ofta handarbetat vid teven, nåja ibland i alla fall.
Men då för 20 år sen hamnade teven i gillestugan, en mörk grotta med grön nålfiltmatta och vävtapeter och allt handarbete blev omöjligt.
Sen många är är där vita väggar och ljust golv men handarbetena lyser med sin frånvaro.
Men nu så kan sockorna kanske bli färdiga även om den de troligen var tänkta för har rätt stora fötter och helst klär sig i jägarfärger.
Jag kan ju gå till stickcaféet och få hjälp med hälen för beskrivningen är som grekiska för mig. Det är det där med öhpt som ställer till för mig.
Och jag måste passa mig för att tappa speta.

4 kommentarer:

Cici sa...

Inte ska öhpt förstöra din sticklust, det är mycket enklare ändet låter. Mam lyfter först en maska från stickan den sitter på till den andra, bara rakt över, sen stickar man nästa maska som vanligt och lyfter därpå den lyftade maskan över den stickade. Om du googlar på öhpt får du förslag på flera sticksidor.

Anonym sa...

Jag har altid trott att mormor var född 1875. /Syrran

Dotra sa...

På youtube finns det stickbeskrivningar också, fast det är kanske mest på engelska och då blir det ju ännu mer bökigt med terminologin.

Men den där julduken då, blev den klar?

epsilon sa...

Cici - när jag läser detta verkar det obegripligt men det kanske går lättare när jag har stickningen i handen.
Syrran - helt rätt - 9 mars 1875.
Dotra - på engelska blir det nog etter värre. Och julduken kanske blir klar.