söndag 9 juni 2019

Kanske klimatsmart

 Hur miljösmart var det här nu då? Vet inte vad förståsigpåare som säkert tjänar pengar på att snusförnuftigt uttala självklarheter i  etermedia skulle säga. Men så här var det. Min syster och svåger köpte på tidigt sjuttiotal ett gediget furubord på Asko Finncenter i Uppsala. Jag var med och jag minns att det var såå snyggt och så dyrt. På den tiden hade vi, den sedermera maken och jag enbart hopplock och containerfyndat. Bordet fraktades till Gävle där det sen stått på flera olika adresser.
Sen några år tillbaka har syrran börjat tala om att ett nytt bord men svågern har varit motvillig. Sen den eminenta seconhandbutiken Linne och Lump öppnat i Laxå med sin specialitet av danska kvalitetsmöbler i teak har syrrans önskemål blivit med precisa men det har liksom inte bitit på svågern. Förrän nu, och lite sorglighet ligger bakom för det var när svågerns mamma somnade in vid 104 års ålder och de ärvde en äkta matta. Då såg svågern att det skulle vara snyggare med teak än furu ihop med den mattan. Så det blev ett jättesnyggt pelarbord med två iläggsskivor, nästan exakt så stort som det gamla. Isärplockat och inpackat i wellpapp - lätt som en plätt in i deras Saab 9-5.
Men sen är ju bekymret vad de gör med det gamla bordet. Varken sonen eller dottern vill ha det men det är ju fortfarande ett gediget bord.
- Ska vi kanske ta det, sa jag,och ha det på altanen. Då kan vi ställa tillbaks köksbordet vi ärvde av faster Lalla till köket  och ställa undan det där gamla som jag ropade in 1965 för 20 kronor, vilket vi använt ett bra tag bara för att vi inte kommit oss för att köpa nytt. Bra lösning tyckte alla, även maken. Så nu, 556 km senare, står syrrans gamla matsalsbord hopskruvat på vår altan, faster Lallas vita köksbord står åter, efter vändanå altanen, i vårt kök och på Bragevägen i Gävle står det där ursnygga danska teakbordet  som Linne och Lump förstås hämtat i Köpenhamn.
Jag vet inte vad en klimatförståsigpåare skulle säga om det här men de brukar ju säga att man inte ska köpa nytt. Lite bilåka har det ju blivit förstås. Kanske klimatsmart ändå.

1 kommentar:

Maggan sa...

Oj vilka rockader det blev. Men så bra också! Alla inblandade blev nöjda och glada!