fredag 3 april 2020

Jästen ransonerad

- Du kan bara få ett paket för jag vill att alla ska kunna få  svarade Icachefen när maken ville ha två paket jäst. Jag bakar ju rätt som det är och nu med allt fikande så går det ju åt mer bröd. Mjöl har jag för det köpte sonen åt mig i Skara - Ölands lantvete och Dinkel, malt i Tuns Elkvarn. Fast jag tycker ju att mindre än en liter degvätska är för lite att dra igång för så därför två jäst.
Märker också att det går ät mycket kaffe så det är nog lite måttlöshet över vårt fikande, inga besök bara vi i huset. Får väl baka nån kaka med mandelmjöl som annars snart går ut och lite ur frysens djup, röda vinbär kanske.
Dystert är det ju, statsministern talar om månader  och svensklärarträffen i mitten av juni måste nog anses inställd. Seglatsen med Helmi på Östersjön i juli, makens innestående 70-årspresent,  kan den bli av, när kan vi träffa barn och barnbarn - igen vet ju. Att vi för bara några veckor planerade släktträff i påsk känns ju numera både avlägset och otänkbart.
Det går absolut ingen nöd på mig, jag tillhör istället den grupp som ska skyddas. Ålderstigen och med bakomliggande sjukdomar håller jag mig i social distansering. Pensionen kommer väl som vanligt får man tro men de som blir permitterade och arbetslösa kan ju hamna i en besvärlig sits.
Så jag ska passa mig för att gnälla, jag har böcker att läsa, korsord att lösa, promenader att gå, teve att titta på. Bara maken kan få tag på ett paket jäst så ska jag baka.

Inga kommentarer: