lördag 22 augusti 2020

Framtidsfullmakt

 I veckan var vi på månadsmöte i Spf. Ett mycket bra möte, helt i min smak, varken allsång eller roliga historier. I perfekt coronaanpassad miljö, visserligen inomhus men glest och luftigt möblerad fick vi info dels om ortens bibliotek, dels om framtidsfullmakter. Det där med framtidsfullmakt är ju en bra grej för oss gamlingar som inte har en susning om när vi kommer att gå in i dimman. Begravningsentreprenören L Blomster som verkar vara en fena på familjerätt ledde oss genom snårskogen av termer och kom med värdefulla tips. T.ex så ska man kanske fundera över om det är smart att låta barnen avgöra när man har blivit så senil så de behöver ta bilnycklarna ifrån en.                  Under infon från biblioteket, som också var både intressant och lärorik, fick vi oss till livs vanliga frågor till bibliotekarierna. Frågorna tyder på folks stora tilltro till personalens kunskaper även om en del frågor verkade svåra.                                                                                                                                 - Har ni sett min fru? En fråga som oftare förekommer än motsvarande  - har ni sett  min man.            Men efter mitt besök igår så är jag nog på den där listan med frågor. Senast jag träffade min tvillingsyrra så satt hon med en tjock bok med gult omslag, den som alla kritiker utom en öst rosor över. Syrran tyckte också att den var bra och hade bråttom att läsa ut den. När jag ändå var inne i ett annat ärende, återbetalning för den inställda förställningen i Porla om Selma Lagerlöf, så kunde jag ju låna den. Så jag frågade i disken om de hade Samlade skrifter men att jag glömt författarnamnet. Den ytterst hjälpsamma personen i disken fick förstås upp säkert hundratals förslag på samlade skrifter så jag ringde syrran som gav förslag på Lydia Sandberg  eller kanske Sandgren. Så dök rätt bok upp - Samlade verk heter den. Lydia heter Sandgren. Nu återstår att se om den är så där himla bra som en nästan enig kritikerkår tycker eller om jag sällar mig till Åsa Beckman i DN.                                            Sen får man ju ta sig en allvarlig funderare på det där med framtidsfullmakt. Dimman kanske inte lättar, den kanske redan är på väg, smygande med sin obeveklighet.                                                                                       

 

                                                                                           

1 kommentar:

Syrran sa...

Läs Jonas Thentes rec i DN. Håller med honom i mycket. Tex att boken börjar runt s 500. Tycker det var för mycket more of the same i början men som kanske är roligt om man i rätt ålder och känner till Göteborg.