söndag 11 juli 2021

Värmlandsresan

 Det regnar så jag bakar skrädmjölsdrömmar och Mårbackakaka. Mjölet köpte jag på Mårbacka tillsammans med nyutgåvan av Jerusalem. Att vi varit där beror på att vi firat svägerskan Astrid som fyllde jämt i april men nu har alla fått sprutan nr två så vi törs träffas igen. Jag hade inte tänkt lägga mig i planeringen, tänkte att maken och svägerskan Brita låg närmare till.  Men så går det som det brukar för den som gärna är med och bestämmer så det blev min uppgift att planera.
Så resan startar i Filipstad med lunch på Big Hill Lodge, det som i folkmun fortfarande heter Storhöjda. Stället har haft lite olika inriktning under åren men just nu är det genomtrevligt ställe med god mat och härlig utsikt från utsiktstornet.
Sen blev det Sahlströmsgården i Utterbyn vid Torsby. Ett extra plus för det stället är enligt mina svägerskor att man kan gå ut direkt från hotellrummet och ner till den lilla sjön för ett morgondopp.
Här bodde Per Sahlström, Fryksdalskungen, en verksam man som hade att göra med det mesta på bygden. Av de tio barnen blev tre till hans förtret konstnärer och det rika arvet från de tre och deras konstnärsvänner förvaltas av en ättling i rakt nedstigande led, Bengt Sahlström. Han visar huset och gör det till en teaterföreställning, både roande och gripande och ny för varje gång man är där. 
God mat serveras i det som en gång var lagård för 34 kor, i stallet där hästarnas namn står kvar på väggen visar man konst. 
Det finns ju mycket att se i alla landskap men eftersom  jag är  lite partisk så tycker jag ju att man måste åka upp på Tossebergsklätten, Gurlita klätt i Gösta Berlings saga och Mårbacka måste man ju se. Vet inte hur många gånger jag varit där men det gör ju inget att friska upp minnet och det är roligt att vara den den som vet mest om både författarinnan och trakten. 
Pilgrimstapeten i Utmarksmuseet i Ransby får också ett besök men då får man ju dra över höjderna till Klarälvdalen. Det är ju så vackert längs älven men mer avfolkat och absolut ingen trängsel vare sig i museet eller serveringen med  goda smörgåsar och skrädmjölsdrömmar.
 Här ligger Femtå kvarn vid Femtåfallet  där mitt mjöl är malt enligt texten på påsen även om tjejen i shopen på Mårbacka sa att det malts i Stöpafors. Lite mystiskt med det där. Får väl vara hur som helst med mjölnare, konkurser och intriger bara nån fortsätter mala den rostade havren för mitt nästa projekt är att göra nävgröt, gott med fläsk och lingonsylt.
Alla var nöjda när vi i Stöllet for åt olika håll och jag känner mig belåten med att det var jag som fick bestämma.
 
 

Inga kommentarer: