torsdag 30 september 2021

Overraskningar och donationer

 Nu kommer de igen erbjudandena från några som säger sig vara Telia. Det senaste lyder
- Vi har en overraskning for Telia -kunder! Sen kommer uppmaningen Klicka har. Under är det en annons om det enklaste sättet att bränna fett. Flera andra med spår av googleöversättning har dykt upp senaste veckorna. Undrar verkligen vem som går på de här lurendrejerierna men några måste ju ändå låta sig luras eftersom de här mailen fortsätter komma. 
Veckans etta på lurarlistan är dock det som jag fått från Therese Lunner. Hon skriver så här:
- Må den Allsmäktige Herren vara med dig.Jag är änka efter david Lunner. Sen fortsätter det:
 -Du är utvald att få en donation kontant bidrag av min avlidne make som finansierar fem miljoner sju hundratusen amerikanska dollar, (5.7000,000,00) för att hjälpa fattiga och barnhem genom din uppriktiga hjälp före min död. 
Hon säger sig lida av långvarig bröstcancer och har inget  hopp att vara en levande person igen så det hon behöver är min information om vart hennes bank kommer att skicka pengarna.
- Bli inte förolämpad av hur eller sätt jag kom till dig som en främling för att göra detta, det handlar om det enda sättet jag kunde komma åt dig efter att igenom dina kontakter ID. Hon avslutar med: -Jag väntar på ert svar. Från syster Therese Lunner.
Det verkar ju inte så lite google även över denna översättning så man kan ju undra över om det inte skulle löna sig bättre att låta göra en bättre variant. Men vem skulle gå på det här, någon förblindad av fake news
eller nån som tror sig veta bäst själv och de verkar ju vara fler nånsin i dessa dagar.

 

 
 

Inga kommentarer: