måndag 14 februari 2022

Vad är det här då?

 Vårt barnbarn, Axel åtta år, får så roliga läxor, såna som även far- och morföräldrar kan få vara med och göra. De delas ut en gång i veckan och är lita kluriga. (han har andra läxor också men dem vet jag inte så mycket om). Den första som vi fick ta del av var att man skulle var: Aktuell palindrom. Den kommer nog de som är intresserade av omåttligt populär musik att tänka på. För mig satt den ganska långt inne, gissade rätt till slut även om jag mer tänkte på det som en akronym.
Sen var det vilket år som var startskottet för vikingatiden. Då fick man ju leta i minnets dammiga mörker och komma fram till plundringen av Lindisfarne 793. Det exakta årtalet fick jag ju googla fram förstås,  tycker att det är bra nog att veta att epoken inleddes i början av 800-talet. Vi hade ju faktiskt en föreläsningen om Lindisfarne ganska nyligen och lite frön från den har ju trots allt gömt sig kvar i hjärnan. Den aktuella läxa består av sifferkombinationer. När det kommer till siffror då brukar jag gå ner i lågenergiläge - siffror är liksom inte min grej. Dessa siffror var det: 6072, 1972, 13.  Men eftersom en av kombinationerna ser ju ut som ett årtal så började vi spekulera. Kan det vara ett årtal? Vad hände i så fall då? 13 är ju knappast ett årtal - vad kan det vara? 
Vi farföräldar har ju ingen aning om vad de gör för övrigt i skolan, det kan ju handla om något som det jobbat med i något ämne. Nu har vi i alla fall en teori som vi  tycker är glasklar och i början på veckan får vi veta om den stämmer, Spännande och roligt och så kul att Axel har så påhittiga och duktiga  fröknar.

Inga kommentarer: