söndag 12 mars 2023

Vem får en Oscar

 Vad är det som gör att en film kan få en massa Oscars? Ingen aning kan jag säga. Igår gick jag och G på vår lokala biograf tillsammans med fem andra i salongen och såg Tár, och förstod kanske inte så mycket. Den börjar med en evighetslång presentation av eftertexterna, avlägsna ljud av musik, smsmeddelanden som rullar förbi på oläsligt sätt. En intervju med huvudpersonen, dirigenten, inför publik och sen kommer filmen till slut igång när det repeteras med den stora orkestern. Mycket springande i mörka prång och korridorer, många hårda ord till orkestermedlemmar. Svårt att veta vad som är sant eller osant.Men man börjar förstå att människor, främst unga kvinnor, utnyttjas och att äldre musikanter som anses inte hålla måttet avspisas. De flesta verkar finna sig i detta utom möjligen en ung man på audition i början av filmen som inte vill spela Bach av moraliska skäl. Som jag förstår det så är musiken det viktiga för Tàr, att människor offras på vägen hör till spelet. Det slutar förstås med en krasch, verkligheten hinner ifatt henne så karriären i Berlin avslutas abrupt men hon börjar en ny på andra sidan jorden. Slutscenerna förstod jag inte mycket av kanske för att jag efter två timmar och förti minuter hunnit bli lite avtrubbad. Det finns säkert många olika sätt att förstå den här filmen, jag tänker ju på den fortfarande och kanske är den värd sex Oscars.
På onsdag ska jag gå och se A triangle of sadness. Den verkar ju rätt spektakulär med alla spyorna, hoppas att de inte skymmer budskapet. Men beröm till vår biografförening som gör sitt bästa för att hålla oss à jour med filmvärlden och oscarsutdelningarna.

Inga kommentarer: