"Våra kunders beteende och sättet att möta banken har förändrats de senaste åren" är de besked som Swedbanks kunder får nu när de stänger kontoren i Askersund, Laxå och förstås på en massa andra småorter. Vi som var kunder i Nordea fick ju för ett antal år sen veta att det var för vår säkerhet som vi först skulle åka den krokiga väg 205 till Askersund innan säkerheten krävde att även det kontoret stängde och vi fick åka till Kumla. Och igår kom brevet att även det kontoret stänger så nu är det regionhuvudstaden som gäller.
Att vi som kunder ändrat vårt beteende i förhållande till banken är ju inte så märkligt - vi gör ju alltmer av jobbet själva och behöver inte tänka på att hinna in på banken före klockan tre.
Och det där med pengar, så löjligt gammalmodigt, slutade de ju med för åratal sen så nu kan de ju lugnt dra sig tillbaka och hänvisa till ett kontor på miltals avstånd. Inte så konstigt då att vårt så kallade beteende ändras. De kan ju inte heller veta om bankomaten blir kvar, den är ju nämligen inte deras ansvar.
Personligen är jag inte det minsta drabbad. Jag kan det här med internetbank, betalkort och pinkoder men det som retar mig är den nonchalans som de visar för alla dem som inte är inne i datorvärlden. Nu ska de som de säger "bemanna upp" kontoret och lära de gamlingar som saknar datorer och smarttelefoner hur de ska bära sig åt. Näringsidkare och föreningar satte de ju på pottkanten för länge sen när kontanthanteringen i deras tycke blev för olönsam.
- Skämmes ta mig fan som han sa den där Robinsondeltagaren
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Även om jag har flera banker i närheten gör de ingen nytta för en vanlig person. De har inga pengar. De tar inte mot pengar. Barn kan inte ens ha en sparbössa för att lära sig något om pengar.
Bra rutet!
Skicka en kommentar