tisdag 11 december 2018

Hemligt

"Vet att du har hemligheter som du inte vill att någon ska veta" - ett utdrag ur ett meddelande som
landat i min digitala brevlåda. Avsändare är Anonymus hackers och brevet har rätt mycket Google translation över sig. Via en app som jag ska ha laddat ner så ska brevskrivaren ha till gång till all min information bl a  alla vadssamtal , vad nu det kan vara.
Därför, fortsätter brevet,"så kommer jag att fråga dig en liten summa för dig.Jag tror att 360  dollar räcker för att jag kan radera all din information. Jag har många offer och du är inte den enda som laddat ner ansökan."
Så där håller det på och sen ett förslag om hur jag ska betala till skrivarens bitcoinplånbok och hur mina hemligheter raderas när jag betalat.Avslutas med "Mina bästa önskningar."
Hemligheter som man vill att ingen ska veta lägger man kanske inte ut i mobilen lika lite som man loggar in med bank-id eller går vidare med vinsterna på ens e-postadress.
Eller gör folk det? Några stackare kanske gör det för annars skulle de väl inte hålla på.
Nigeriabrev var det ju iaf länge sen man fick.


2 kommentarer:

Anonym sa...

www.elisabethoglund.se har fått dagliga
liknande hot.As överallt

elina sa...

Jag har också fått flera liknande hot. Det roligaste var när utpressaren till och med skrev när han hade varit i min dator och fått all hemlig information. Datorn var nämligen inte ens i gång utan nedpackad och inget Internet fanns heller på sex månader eftersom jag var utomlands.
Tröttsamt bara.