torsdag 1 juli 2021

Missbruka inte nätsladden

 - "Missbruka inte nätsladden" det är en av de uppmaningar som jag får ta del av i instruktionsboken för min nya Universal Grass Cut från Bosch. Andra nyttiga upplysningar är "Elverktygets stickpropp måste passa i vägguttaget" och "Använd inte elverktyget som spatserkäpp". 
Kvickrot och kirskål har ju en oroande tendens att dyka upp oönskat på alla möjliga ställen där man inte vill se dem. Kirskålen i slänten har jag tappat kontrollen över för länge sen men nu ska det bli bättre ordning och  det i höstas nysådda gräset måste hållas efter för där vill kvickrot och rölleka göra sig stora.
Det är ju jag som klipper gräset i vår familj. Maken tycks inte ha nån blick för när det behöver klippas så även om det inte ger några utslag på min Mi Fit stegräknare så får man ju motion. Nya gräsklipparen tänker jag men sen ser jag av ett minne på Facebook att den är sen 2012. Inte så underligt att det där som betecknas som självgående börjar bli lite segt eller är det kanske slänterna på vår kuperade tomt som blivit brantare. På vår gata har alla utom vi  robotar som som smyger omkring medan närmsta grannen har åkgräsklippare. Egentligen är ju gräsmatta lite överskattat, vad ska man ha den till? Sen vi byggde altan så är det ju där vi sitter, odlingarna inskränker sig till ett par pallkragar och alla rabatter är bortrationaliserade efter grävandet för ny dränering. Egentligen skulle det vara bra om tomten kunde återgå till den skogsplätt den var före 1968 när "ingenjöera skulle komma frå Stockholm" som han sa grävmaskinist Tjäder som var med och grävde både på sextiotalet och vid vårt altanbygge under detta sekel. Då skulle det växa lingon och blåbär bland tallarna, kanske lite linneor och skogsstjärnor och jag skulle inte behöva oroa mig för att missbruka nätsladden på min grasscut.

Inga kommentarer: